Er du interessert i å finne ut hvor dine klikk kommer fra? Forrige uke skrev vi om hvordan du kan anvende Google Analytics for å forbedre ditt annonseringsresultat. I dag tenkte vi å fortelle deg hvordan du i AdWords Rapportsenter enkelt kan opprette en rapport som gir oversikt over hvor dine klikk kommer fra. Denne rapporten gir deg økt innsikt i den geografiske spredningen i dine visninger, klikk og konverteringer ned til annonsegruppenivå. Vet du om du får flere klikk fra Mandal i sør eller Hammerfest i nord? Nå kan du finne det ut.

Hvordan kan dette hjelpe deg? Vel, dersom du anvender AdWords vet du allerede om viktigheten av målretting. Du kan anvende geografisk målretting for en hvilken som helst kampanje for kun å vises til brukere i et spesifisert område.

Si at du for eksempel selger og distribuerer eplesaft til hele Norge. Etter å ha opprettet rapporten ser du at dine annonser gjør det godt i Bergen og Kristiansund, men du ser også at de gjør det bra i Tromsø. Neste steg: Optimer dine kampanjer. Ved å målrette dine annonser inn mot områdene dine annonser gjør det best vil du kunne optimere din kampanjes resultat.

For å opprette denne rapporten, logg deg på din Adwords konto, gå til fanen "Rapporter" og finn rapporten under "Opprett en ny rapport"