Hos Google forstår vi hvor viktig det er å måle avkastningen fra AdWords-annonseringen. En av de enkleste og mest effektive måtene å gjøre dette på, er å bruke konverteringssporing.

Hva er konverteringssporing?

AdWords' konverteringssporing er et gratis verktøy som viser deg hva som skjer etter at en bruker klikker på annonsen. Det viser hvilke søkeord som fører til brukeradferd som du anser som verdifull på ditt nettsted, for eksempel et kjøp, en registrering eller innsending av et forespørselsskjema.

Hvis du ikke har implementert konverteringssporing, er det vanskelig å vite hvilke av søkeordene som genererer klikk med høyest avkastning. Hvis du vet hvilke søkeord som fører til mest inntekter for virksomheten via salg og potensielle nye kunder, kan du fokusere budsjettet på de ord og uttrykk som gir best resultater.

La oss for eksempel si at du eier en nettbasert virksomhet som selger møbler. Du vet allerede hvor mange klikk AdWords-kampanjen får, men vil gjerne vite hvilke av disse klikkene som faktisk fører til salg på nettstedet. Med konverteringssporing kan du se at søkeordet «kjøkkenbord i eik» koster deg NOK 240 per dag og fører til salg på NOK 3 200 per dag. Samtidig kan du se at søkeordet «sofaer» koster deg NOK 400 per dag og fører til salg på NOK 600 per dag. Ut fra denne informasjonen kan du bestemme deg for å bruke mer penger på «kjøkkenbord i eik» og endre søkeordet «sofaer» til «skinnsofaer» for å gjøre det mer relevant for kundene. Med dette verktøyet kan du med andre ord fokusere annonseringsbudsjettet mer effektivt på søkeord som gir resultater, og finjustere mindre vellykkede søkeord for at de skal fungere bedre.

Hvor starter jeg?

Du kan konfigurere konverteringssporing i AdWords-kontoen ved å klikke på koblingen Konverteringssporing under fanen Kampanjeinformasjon. Når du er kommet dit, klikker du på Opprett en handling og følger de enkle, trinnvise instruksjonene. Det siste trinnet er å legge til en kodebit på en side på nettstedet. Når koden er satt inn, kan du se konverteringsdataene i tre nye kolonner i kontoen: Konv. frekv., Kostn./konv.og Konverteringer.

Konverteringssporing er også det første trinnet mot å kvalifisere seg for konverteringsoptimereren, en budgivningsfunksjon for AdWords basert på kostnad per kjøp (CPA, cost-per-acquisition) som har hjulpet mange annonsører med å spare tid og penger. Hvis du vil ha mer informasjon og hjelp med å komme i gang, kan du ta en titt på disse artiklene i brukerstøtten for AdWords.