Den siste tiden har det vært en viss debatt rundt hvordan Google AdWords håndterer varemerkespørsmål. Vi har skrevet dette innlegget for å hjelpe både annonsører og eiere av varemerker få klarhet i hvilke retningslinjer som gjelder og hva du kan gjøre dersom du tror varemerket ditt misbrukes.

Google tar krenking eller misbruk av varemerker alvorlig og undersøker tilfeller som tas opp av eiere av varemerket. Ifølge våre allmenne vilkår tillater vi ikke at annonsører overtreder immatrielle rettigheter. Samtidig gjør vi det klart for annonsører at de er ansvarlige for både søkeordene og teksten de velger for å skape sine annonser. Dersom du eier et varemerke og har innvendinger mot hvordan en annonsør bruker varemerket ditt i sin annonsering, kan du sende en klage til oss.

Når vi mottar en klage fra en eier av et varemerke, foretar vi en granskning. Denne granskningen er begrenset til å forsikre oss om at den aktuelle annonsen ikke inneholder termer tilsvarende varemerket i annonsetekst eller som søkeord. Dersom de gjør det, hindrer vi annonsøren fra å bruke varemerket i annonseringen, det være seg i annonsetekst eller som søkeord. Slike undersøkelser påvirker kun annonser som vises på eller av Google. Vi vil ikke foreta handling overfor misbruk av varemerker som vises i våre søkeresultat, dvs. til venste på resultatsiden. Kontakt eieren av nettsiden ved slike henvendelser.

Dersom du vil lese mer om varemerker og de gjeldende retningslinjene finner du mer informasjon her.

Dersom du vil sende oss en klage på bruk av varemerke kan du gjøre dette her.

Det er dessuten viktig å påpeke at Google ikke er noen mekler i tredjepartskonflikter. Vi oppmuntrer eiere av varemerker til å løse konflikter direkte med annonsører, spesielt med tanke på at annonsørene også kan ha lignende annonser som vises i andre annonseringsprogram.

Jeg håper dette er med på å oppklare retningslinjene som gjelder, og hvordan du som eier av et varemerke kan beskytte dette.