Som annonsør er det naturlig at du ønsker avkastning fra annonseringen og å få klikk som fører til salg eller andre typer konverteringer. For å muliggjøre dette trenger du de riktige søkeordene. En vanlig feil vi ser er at annonsører bruker for generelle søkeord. Da kan deres annonser vises ofte uten å akkumulere klikk, og dermed lede til få salg. Dersom du søker direkte avkastning fra annonseringen er ikke dette strategien du bør følge. I tillegg vil AdWords-systemet anse en annonse med mange visninger og få klikk for å være av lavere kvalitet. Prisen per klikk kan dermed gå opp. Vi anbefaler derfor at du bruker spesifikke søkeord som er meget relevante for din annonse og dine tilbud. Dette vil kunne gi deg bedre avkastning fra annonseringen din.

Et annet problem vi ser er at annonsører ikke vurderer hvilke søkeord de kan ekskludere. Dette tillater annonsen å vises for søk som ikke passer brukeren fordi de søker på dine søkeord i en annen sammenheng. Vi anbefaler derfor at du bruker negative søkeord som vi har skrevet om på bloggen tidligere.

Vi vil gjerne illustrere dette med et eksempel

Dersom en butikk som selger bukser bruker for generelle søkeord som "bukser" vil annonsen kunne vises for ethvert søk som er relatert til bukser. Dette vil ikke alltid være like hensiktsmessig. Dersom butikken kun selger herreklær vil det være mer fornuftig å bruke søkeord som "bukser for menn" etc. Ellers vil brukere som søker etter "bukser for barn", etc kunne se annonsen for sine søk. Disse vil ha lavere sannsynlighet for å klikke på annonsen siden de ikke er riktig målgruppe for butikken.

For å hjelpe deg med å velge riktig søkeord og hvilke som kan fungere som negative søkeord anbefaler vi at dere bruker Søkeordverktøyet. Det vil vise i hvilke sammenhenger ord søkes på og hvor ofte de søkes på.