I dag skal vi snakke om hvordan du optimaliserer AdWords-kampanjen for avkastning ved å fokusere på å skaffe relevante klikk og gjøre dem om til salg eller potensielle salg.

Hvis du følger de grunnleggende AdWords-retningslinjene for god praksis når du oppretter kampanjer, er du på riktig vei til å forbedre avkastningen.

Sørg for at annonsen viser brukeren den nøyaktige termen som vedkommende leter etter

Opprett egne annonsegrupper for hver term eller hvert ord som forbrukere kan søke på for å finne produktet ditt. Du kan inkludere den viktigste søketermen fra én annonsegruppe, i annonseteksten, og ha denne termen og varianter av den i søkeordlisten. Dette vil øke annonsens relevans og derfor også klikkfrekvensen, som påvirker kvalitetspoengene og annonseplasseringen.

Hvis du for eksempel selger tennissko, bør du opprette annonsegrupper basert på hva brukere kan søke etter: tennissko, joggesko, sportssko osv. Deretter kan du for hver annonsegruppe enkelt inkludere en viktig søketerm i hver annonsetekst. Dette kan også bidra til å rette oppmerksomheten mot annonsen, fordi hver gang en bruker søker med søkeordet ditt og det er til stede i annonseteksten, vises det med fet skrift i annonsen.

Opprett avkastningsfokuserte søkeordlister

Legg til avkastningsfokuserte søkeordvarianter i annonsegruppene. For annonsegruppen «joggesko» kan du for eksempel ta med termen «joggesko» og varianter av den, inkludert ord som «kjøp, handle, butikk, rabatt, tilbud, pris» osv. Du kan også opprette separate annonsegrupper for feilstavelser, men ikke bruk innsetting av søkeord sammen med feilstavelser fordi dette kan påvirke annonsen og merkeimaget negativt.

Hvis du vil unngå at annonsen vises til brukere som ikke er klare til å kjøpe, kan du vurdere å legge til negative søkeord for annonsegruppen, for eksempel «informasjon», «anmeldelse» eller «sammenligning». Dette betyr at annonsen ikke vises for søk som inneholder disse ordene, for eksempel «sammenligning av joggesko». Du kan også bruke negative søkeord for å hindre at annonsen vises for irrelevante produkter, tjenester eller termer. For eksempel kan du bruke «-Mikke» hvis du selger mus til datamaskinen, «-reparasjon» hvis du selger møbler uten å tilby reparasjonstjenester eller «-rimelig» hvis du selger eksklusive produkter.

Det er også nyttig å ha i bakhodet at ulike alternativer for søkeordmålretting, vil gi ulike typer trafikk til kampanjen. Søkeord med fleksibelt samsvar vil inkludere eventuelle synonymer og varianter av en term eller ordkombinasjon, mens alternativene for setningssamsvar eller eksakt samsvar til en viss grad vil begrense trafikken.

Husk at svært generelle søkeord med høy trafikk sannsynligvis ikke vil bidra til økt avkastning

Generelle søkeord fører ofte til et høyt visningsvolum og få klikk eller konverteringer, noe som reduserer klikkfrekvensen for annonsegruppen og gir lavere annonseplassering. Dette skyldes at annonseteksten/produktet ikke er relevant for brukerens søk.

Eksempel: Se for deg at du selger tepper på Internett og at du ønsker å fange opp et stort Internett-publikum som er interessert i trender. Du tar med søkeord som «bolig» og «gulv» i annonsegruppene for å motivere brukere til å kjøpe tepper. Det er imidlertid lite sannsynlig at forbrukere som søker på «bolig» og «gulv», er interesserte i produktet du selger, eller de er kanskje ikke klare til å kjøpe akkurat nå. De generelle søkeordene er derfor lite effektive og har en negativ påvirkning på annonseresultatene.

Er annonsene så attraktive for potensielle kunder som de kan være?

Gi potensielle kunder så mye informasjon som mulig i annonsen, slik at de kan ta en relativt informert avgjørelse før de klikker på annonsen og koster deg penger. Da vet du at klikkene faktisk kommer fra kunder som er interesserte i det du tilbyr, og som ikke bare leter etter mer informasjon. Prøv å gjenspeile informasjonen på destinasjonssiden så mye som mulig i annonseteksten, og ta med eventuelle produktspesifikasjoner eller priser. Eksempel: «24-tommers flatskjerm-TV», «gratis frakt på bestillinger over NOK 320» eller «nettvertstjenester fra NOK 32 per måned».

Innsetting av søkeord kan også hjelpe deg med å lage svært relevante annonsetekster. Ved å ta med en formel for innsetting av søkeord i teksten vil ethvert søkeord annonsen vises for, settes inn i annonseteksten slik at den blir relevant for brukerens søketerm.

Led besøkende til spesifikke destinasjonssider for å oppnå flere konverteringer

Det er svært viktig at potensielle kunder kommer til den nøyaktige siden som inneholder produktbeskrivelsen og prisen som gjelder for annonsen det ble klikket på. Det er mer sannsynlig at de kjøper noe hvis de slipper å navigere seg gjennom nettstedet ditt for å finne det de leter etter. Juster destinasjonsadressen på et annonsegruppenivå, eller på et enda mer spesifikt søkeordnivå.

Når du har optimalisert kampanjen med tipsene ovenfor, lar du den kjøre i minst to uker for å oppnå en solid klikkfrekvens og opparbeide deg positive kvalitetspoeng. Overvåk annonsenes plasseringer og bud, og hvis du ikke allerede bruker disse verktøyene, bør du vurdere å implementere konverteringssporing eller Analytics for å få mer spesifikke konverterings- og nettsteddata.

Trenger du mer informasjon? Ta en titt i brukerstøtten for AdWords for å få mer informasjon om optimalisering av avkastningen.