Søkeord er grunnlaget i Google AdWords-kampanjene. Det finnes andre alternativer for å kjøre annonser, men de fleste kampanjer er søkeordmålrettede og derfor basert på søkeord.

Søkeord? Hva er det?

Annonsevisningen i AdWords kan ses fra to sider: en brukers søk på et nettsted og søkeordet i kampanjen til en AdWords-annonsør. Søkeord er termer du velger for å bestemme for hvilke søk annonsen skal vises og ikke vises for. Hvis alle kravene (tilstrekkelig budsjett, mange kvalitetspoeng og tilstrekkelig høyeste pris per klikk-bud) er oppfylt, vil annonsen bli vist når ett av søkeordene i kampanjen samsvarer med en brukers søk.

Hvordan fungerer søkeord?

Det er enklest å forklare deres funksjon ved å bruke et eksempel på et søkenettsted som google.no. Når en bruker søker etter noe på www.google.no, angir han et søk. Google presenterer deretter et utvalg koblinger til nettsteder som er relevante i forhold til søket. På samme tid viser Google AdWords-annonser (til høyre eller over søkeresultatene) som inneholder søket eller deler av det i listen med søkeord. Eksempel: Hvis en bruker søker etter sykkel, kan en sykkelforhandler legge til termen sykkel i søkeordlisten for å vises på beslektede søk.

Det er mulig å spesifisere hvor nært søkeordene og søkene skal samsvare med hverandre med relevant tegnsetting. Hvis du vil bruke dette, tilbyr AdWords ulike søkeordalternativer.

Fleksibelt søkeord

Med dette alternativet kan annonsen vises ved søk som inneholder søkeordet, samt lignende uttrykk og relevante varianter (utvidede søkeord). For søkeord som inneholder mer enn ett ord, vil rekkefølgen i forhold til rekkefølgen i søket ikke være relevant og annonsen kan også vises ved delvis samsvar.

Eksempel: søkeord sykkelbutikk (ingen tegnsetting)
Annonsen vises ved søkene «nettbasert sykkelbutikk», «sykkelbutikk på Internett» og «sykkelbutikk med racersykler».
Søkeordet kan utvides så annonsen også vil vises ved søkene «sykkel butikk», «sykkel-butikk».

Når bør jeg bruke fleksibelt samsvar? Fleksibelt samsvar er standard søkeordalternativ i AdWords fordi den garanterer maksimal eksponering av annonsene for relevante søk. Vær oppmerksom på at annonsene kan vises på søk som inneholder varemerkede termer fra konkurrenter. Hvis dette skjer, bør du legge til disse termene som negative søkeord.

Setning som søkeord

Med dette alternativet kan annonsen vises ved søk som samsvarer med et eksakt uttrykk. Søket må innholde alle termene i søkeordet for å kunne utløse annonsen. Det kan inneholde flere termer før eller etter.

Eksempel: søkeord "sykkelbutikk" (bruk " " rundt ordet eller uttrykket)
Annonsen vises ved søkene "internasjonal sykkelbutikk", "sykkelbutikk på Internett".
Annonsen vises ikke ved søk etter "sykkeldelbutikk", "butikk med sykler".

Når bør jeg bruke setningssamsvar?
For å forhindre utvidede søkeord
Hvis ordrekkefølgen er viktig for å fastslå om søket er relevant i forhold til produktet ditt. En sykkelforhandler som tilbyr sykler til sykkelturer, men som ikke arrangerer sykkelturer, bør bruke "touringsykkel" for å unngå visninger for søk som "sykkelturer".

Eksakt søkeord

Med dette alternativet kan annonsen vises ved søk som samsvarer med bare det eksakte uttrykket. Søket kan ikke innholde flere termer.
Eksempel: søkeord [sykkelbutikk] (bruk [ ] rundt ordet eller uttrykket)
Annonsen vises ved søket «sykkelbutikk»
Annonsen vises ikke ved søk etter «sykkelbutikk på Internett», «sykkeldelbutikk», «butikk med sykler»

Når bør jeg bruke eksakt samsvar?
For å forhindre utvidede søkeord
Hvis du vil bruke generelle søkeord for å få maksimal eksponering, men forhindre visninger for irrelevante kombinasjoner (en sykkelforhandler som selger sykler, men ikke sykkeldeler kan for eksempel hindre at annonsen vises ved søk som «sykkelstativ» og «sykkellås» ved å bruke [sykkel] i stedet for sykkel).

Kan jeg også spesifisere hvilke termer annonsen ikke skal vise?

Hvis du vil hindre at annonsen vises ved søk som ikke relevant i forhold til ditt produkt eller din tjeneste, anbefaler vi at du bruker negativt samsvar. Dette sørger for at annonsen ikke vises ved søk som inneholder de angitte termene.

Eksempel: En sykkelforhandler som bare selger nye sykler, vil ikke at annonsene skal vises ved søk etter brukte sykler. Han kan bruke søkeordet sykkelbutikk og det negative søkeordet -brukt for å oppnå dette.

Negative søkeord er et viktig element i vellykkede kampanjer fordi de hindrer visninger for irrelevante søk, og på den måten øker klikkfrekvensen og reduserer CPC-budene.

Alissa, Lissi og Tobias -