Ett av de viktigste AdWords-verktøyene er søkeordverktøyet. Det er helt nødvendig å kunne bruke det for å oppnå suksess med AdWords. I dette innlegget forklarer vi hva søkeordverktøyet er, hvor du kan finne det og, ikke minst hvordan du bruker det.

Hva gjør søkeordverktøyet?

Vil du har flere forslag til mulige søkeord som du kan bruke i kontoen? Hvis du ganske enkelt skriver inn termer som beskriver ditt produkt eller din tjeneste i søkeordverktøyet, vil du få en liste over potensielle søkeord som du kan velge om du vil legge til i kontoen eller ikke.

Hvordan bruker jeg søkeordverktøyet?

Du kan få tilgang til søkeordverkøyet fra kontoen din eller eksternt. Når du bruker verktøyet må du først kontrollere at du har valgt riktig språk og land. Deretter angir du én eller flere termer i feltet, og klikker på "Få forslag til søkeord". Hvis du vil ha detaljerte instruksjoner, kan du lese artikkelen Hvordan bruker jeg søkeordverktøyet?

Nedenfor finner du et eksempel på et vanlig scenario som kan hjelpe deg med å forstå hvordan du kan bruke søkeordverktøyet til å optimalisere din konto. I vårt eksempel konfigurerer en sykkelforhandler som er spesialist på touringsykler, men som ikke selger sykkeltilbehør, en AdWords-kampanje for butikken sin.

Finne søkeord til en ny kampanje

Det første sykkelforhandleren må gjøre når han konfigurerer kampanjen, er å finne relevante søkeord som kan utløse annonsen. Merk: Til forskjell fra papirannonser har det ingen hensikt å vise annonsen for søk som «reise» eller «utendørs» som bare er løst tilknyttet til sykler. I stedet bør han fokusere på å vise annonsene til brukere som allerede leter etter en touringsykkel.

Sykkelforhandleren bør stille seg selv spørsmålet: Hvilke termer vil en som er interessert i en touringsykkel, søke med? Det er alltid lurt å sette deg selv i kundens situasjon. Sykkelforhandleren kommer på søket «touringsykkel» og angir det i søkeordverktøyet.

Han ser at mange brukere søker etter termer som «touringsykkel» og «touringsykler».

Sykkelforhandleren bestemmer seg for å få tillatelse til å bruke varemerkenavnene på syklene han faktisk selger. Han kommer med følgende søkeordliste, og legger til søkeordene ved å bruke Legg til-koblingen i søkeordverktøyet:
  • touringsykkel
  • touringsykler
  • sykkel til tur
  • tursykkel
  • salg på touringsykkel
  • touringsykkel til salgs
  • tursykler
  • touring sykkel
  • touringsykkel for damer
  • touringsykkel for menn
  • rask touringsykkel
  • sportstouringsykkel
  • kjøp touringsykkel
  • klassisk touringsykkel
  • ekspedisjonstouringsykkel
Han legger også merke til at det finnes flere relevante søkeord i delen "Flere søkeord" som bør vurderes (tur-sykkel, tur sykler, touringssykkel, touringssykler) og legger til disse i søkeordlisten.

Optimalisere klikkfrekvensen (CTR)

En stund etter at han har opprettet den nye AdWords-kampanjen, legger sykkelforhandleren merke til at klikkfrekvensen varierer mye for de ulike søkeordene. Søkeord som "kjøp touringsykkel" eller "touringsykkel for damer" har en klikkfrekvens som er høyere enn 1 %, mens de viktigste søkeordene "touringsykkel" og "touringsykler" ligger er under 1 %.

Årsaken til dette er at "kjøp touringsykkel" og "touringsykkel for damer" er mye mer spesifikt og salgsorientert. Søkeordverktøyet viser at de fleste brukere ikke ser etter irrelevante varianter. For søkeordet "touringsykkel" vises imidlertid annonsen også for brukere som søker etter "vurdering av touringssykkel", "brukt touringsykkel" og "tips til touringssykkel".

Når sykkelforhandleren legger merke til dette, velger han å ekskludere irrelevante søk ved å bruke negative søkeord. Han bruker søkeordverktøyet igjen til å finne ut hvilke negative søkeord han skal bruke. Denne gangen ser han etter irrelevante søk, og han legger dem til som negative søkeord ved å velge samsvarstypen Negativ i rullegardinmenyen øverst i det høyre hjørnet på søkeordlisten i søkeordverktøyet.

Han legger til følgende negative søkeord i kampanjen:
  • -vurdering
  • -anmeldelser
  • -brukte
  • -brukt
  • -forum
  • -tips
  • -forslag
  • -fører
  • -brukerhåndbøker
  • -bmw
  • -honda
Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du bruker søkeordverktøyet, kan du klikke her.

Alissa, Lissi og Espen