Dersom du har fulgt tipsene i våre forrige innlegg om optimaliseringstips bør du ha en god annonsetekst, spesifikke søkeord og en god kontostruktur. Dersom du allikevel har lavere inntjening enn forventet er det forståelig at du lurer på hva som foregår og hva du kan gjøre med det.

Dette kan ofte skyldes nettsiden annonsen leder til og at denne ikke er like relevant for annonsen som den kunne vært. Det er vanlig at annonser leder til hjemmesider eller indekssider på nettsted istenfor direkte til siden som tilbyr produktet eller tjenesten du annonserer for. Det kan være at brukeren ikke er villig til å søke rundt på siden din etter det du annonserer for, og forlater siden uten å kjøpe noe. Det kan også tenkes at kjøpsprosessen på siden din er såpass komplisert og tidkrevende at brukere forlater den før de har fullført et kjøp.

Forsøk å se tingene fra en brukers perspektiv. Når en bruker klikker på din annonse, blir han eller hun da tatt direkte til en side som tilbyr det annonsen handler om? Kan de enkelt navigere rundt på siden? Google tilbyr to verktøy som kan hjelpe deg med å kartlegge hvordan siden din fungerer.

Det første er
Google Analytics som vi allerede har skrevet om her på bloggen. Analytics sporer brukeratferd på siden din. Det er også mulig å koble den til din AdWords-konto slik at du kanfå mer informasjon om besøkende som kommer via deres annonsering. Her kan det være fornuftig å se på den delen av siden din som mister flest brukere.

Det andre er
Nettstedoptimereren som vi også har snakket om tidligere. Med dette verktøyet kan du se hvordan endringer på nettsiden din påvirker brukeres atferd. Det tillater deg å eksperimentere med ulike versjoner av nettsiden din og gi informasjon om hvordan de ulike versjonenene fungerer.


Jeg håper at disse tipsene hjelper deg med kontinuerlig forbedre din annonsering med Google AdWords.