Nøye overvåking av kontoresultatene er nøkkelen til suksess. I rapportsenteret for AdWords kan du enkelt opprette tilpassede resultatrapporter som hjelper deg med å spore og administrere AdWords-kampanjene.

Oversikt over resultater

Er AdWords-kampanjene dine på rett spor? Den første gruppen med rapporter som vi skal gjennomgå, tar sikte på å gi deg en generell oversikt over resultatet til AdWords-kontoen. Du kan velge mellom tre rapporter: Kontoresultat, kampanjeresultat og annonsegrupperesultat. I tillegg til å se disse resultatene i rapportsenteret kan du også se de i fanen Kampanjer ved å velge kampanjer og nivået. Du kan bruke resultatrapporter til flere formål:

Du kan spore kontoresultater og overvåke nøkkelverdier som klikkfrekvenser (CTR, clickthrough rate), verdier for kostnad per klikk (CPC, cost-per-click) eller plasseringer. Hvis du oppdager avvik, kan du se nærmere på saken for å forstå årsaken til problemet og iverksette nødvendige tiltak.

Tips: Det nye AdWords-grensesnittet har et varslingsalternativ som kan brukes til å opprette tilpassede varsler for alle nøkkelverdier. Da vil du få et e-postvarsel straks en verdi går over eller under den angitte grensen. Du finner denne varslingsfunksjonen på rullegardinmenyen Flere handlinger, under fanen Annonsegrupper på fanen Kampanjer.

Demografiske og geografiske rapporter

Er brukerne som du målretter via ulike markedsføringstiltak, de eneste som faktisk blir kunder av deg? Hvor kommer de fra? Visste du at AdWords kan fortelle deg mer om aldersgruppen og kjønnet til brukerne som klikker på annonsene? Mer informasjon om potensielle kunder kan ikke bare hjelpe deg med å optimalisere AdWords-kampanjen, det kan også bidra med data som du kan bruke til å ta avgjørelser om den generelle markedsførings- og salgsstrategien du skal benytte.
  • Rapporten Geografiske resultater viser hvor brukerne som søker etter søkeordene og klikker på annonsene dine, befinner seg – helt ned til storby og by hvis du har valgt dette (under 3. Avanserte innstillinger > Legg til eller fjern kolonner). Denne rapporten kan være nyttig hvis du vil finjustere annonsen og fokusere på områder der annonsene dine er spesielt populære, eller ekskludere områder som viser seg å være mindre relevante. Det kan også hende at det finnes stor interesse for produktene og tjenestene dine utenfor det nåværende målrettingsområdet, og at du vil utvide virksomheten til dette området.
  • Rapporten Demografiske resultater avdekker sammenhenger mellom brukerkategorier og responsen på annonsene dine. Vær oppmerksom på at demografiske alders- og kjønnsdata bare er tilgjengelige for visninger og klikk på sosiale nettverkssteder som deltar i Googles innholdsnettverk, for eksempel MySpace.com og Friendster.com. Denne rapporten er derfor bare tilgjengelig hvis annonsen din kjøres på denne typen nettsteder i innholdsnettverket.