Det kan føles som at julen er langt unna, men mens du fortsatt drømmer om sommeren som var planlegger andre allerede julerushet.

Hva kan du så gjøre for å få mest mulig ut av julesesongen? Her er noen tips som kan få deg og din AdWords-annonsering i julestemning:

  • Opprett nye annonsegrupper som markedsfører juleprodukter.
  • Unngå at annonsen vises for irrelevante søk ved å legge til negative søkeord. Følgende er eksempler på negative søkeord som kan legges til: juledekorasjoner, julesanger, julekort, engler
  • Tilpass annonseteksten til julen ved å legge til søkeord relatert til høytiden.
  • Kjør innholdskampanjer i god tid før jul for å fange kundenes oppmerksomhet når de surfer på favorittnettstedene sine.
  • Bruk visningsannonsemalene som er laget i anledning julen.


– Vi anbefaler at du kjører følgende rapporter regelmessig frem mot jul:
  1. Plasserings-/søkeordresultat. Finn ut hvilke søkeord som gir flere konverteringer. Hvordan går det med den gjennomsnittlige plasseringen?
  2. Kampanjeresultater. Hvilken kampanje er mest lønnsom? Er visningsandelen konstant? Er tapet i budsjettet eller bud?
  3. Søkerapport. Finn nye søkeord og negative søkeord som du vil legge til. Se hvilke søk som gir klikk på annonsen din.
  4. Hvis du annonserer i innholdsnettverket, bruker du rapporten om plasseringsresultat for å se hvor annonsene dine vises, og hvilke annonser som fungerer bra.
Er du usikker på hva du skal gjøre, og når du skal gjøre det? Her følger et forslag på en praktisk tidsplan ...

Oktober:

  • Gjør julesøkeordene og juleannonsene klar for søkekampanjene sammen med de strategiske negative søkeordene.
  • Kontroller at alle dine produkter dekkes for å få maksimal trafikk, og fastsett dine avkastningsberegninger, f.eks. ønsket konverteringskostnad.
  • Legg til handlingsfremmende uttrykk/søkeord og markedsføringsuttrykk (rabatt, tilbud, gratis produkter/levering osv.).
  • Når du er ferdig med forberedelsene, er det tid for å aktivere julesøkekampanjene fordi kundene nå søker etter juleprodukter. Du bør også begynne å teste annonsetekstene og søkeordene før julen starter.

Begynnelsen av november:
  • Planlegg i god tid, og sett av et budsjett som er stort nok til å fange inn den voksende trafikken.
  • I denne perioden med økt auksjonsaktivitet bør du også være forberedt på å øke de høyeste CPC-budene.

Midten av desember:
  • Når julen nærmer seg, endrer du bare annonseteksten for å informere om siste bestillingsdag før jul, garantier (f.eks. Gratis levering eller Levering neste dag) og eventuelle rabatter.

Julen og romjulen:
  • Kjør kampanjene over julen siden den travleste dagen på Internett i fjor var 2. juledag. Når den siste leveringsdatoen før jul er passert, fokuserer du på romjulen siden salget på mange nettsteder begynner allerede på julaften, og trafikken er konstant i denne perioden.

Januar:
  • Vær klar for å utnytte rushtrafikken som inntreffer på grunn av januarsalget.