I dag skal vi diskutere noen avanserte funksjoner som ikke er tilgjengelige i det nettbaserte grensesnittet. Hvis du er en avansert AdWords-bruker og ønsker disse funksjonene, finnes det et verktøy som passer for deg: AdWords Editor.

Før vi fordyper oss i noen av de mest populære funksjonene, skal vi ta en titt på AdWords Editor-grensesnittet. Med trenavigasjonen på venstre side og fanene for kampanjer, annonsetekster, søkeord osv. i midten, er det strukturert på samme måte som det nettbaserte grensesnittet. Utformingen av det nye grensesnittet er faktisk basert på AdWords Editor. Redigering av valgte elementer utføres i det nederste feltet. Ytterligere funksjoner, som for eksempel å importere og eksportere CSV-filer, forandre og tilføye tekst i valgte elementer eller søke etter dupliserte søkeord er tilgjengelige via menylinjen øverst på skjermen.



«Hvordan flytter jeg en annonsegruppe til en annen kampanje?»

Det finnes mange årsaker til å flytte eller kopiere elementer i AdWords-kontoen. Det kan for eksempel være at du ønsker å strukturere en kampanje bedre ved å opprette separate annonsegrupper for ulike produkter, eller kanskje du vil definere en ny kampanje for å annonsere i et annet land. Med AdWords Editor kan du kopiere eller flytte alle elementene i kontoen, fra søkeord og annonser til hele kampanjer. Du kan til og med kopiere eller flytte elementer mellom kontoer.

«Jeg vil legge til kommentarer for endringene jeg gjør.»

Kommentarer er nyttige som personlige påminnelser eller forklaringer for andre brukere som arbeider med en konto. Du kan legge til kommentarer på alle nivåer i kontoen, som merkes med et tegnestiftikon ved siden av elementet som er knyttet til kommentaren. Kommentaren kan leses ved å peke på tegnestiften. Les mer om kommentarer.



«Jeg vil vise/redigere flere enn 100 søkeord samtidig.»

AdWords Editor er utformet for å administrere store kontoer. I motsetning til det nettbaserte brukergrensesnittet finnes det ingen grenser med hensyn til redigeringene du gjør, bortsett fra grensene som gjelder for AdWords-kontoer. Det er flere måter å gjøre endringer på:
Hvis du skal gjøre grunnleggende endringer, som for eksempel å angi CPC-bud for søkeord, velger du elementene og utfører alle endringene samtidig. Du kan arbeide raskere ved å bruke hurtigtaster.

Hvis du skal gjøre avanserte endringer, som for eksempel å redigere valgte deler av annonsetekster, angi bud for visse kriterier eller tilføye sporingsvariabler for nettadressene, bruker du de avanserte redigeringsalternativene for tekst, nettadresser og bud. Du finner mer informasjon om hvilke redigeringsverktøy du kan bruke, i hjelpen til AdWords Editor.

«Jeg vil laste opp / laste ned CSV-filer for kampanjene»

Oppretting eller implementering av CSV-filer av AdWords-kontodataene er bare ett av alternativene på menyen for import og eksport. Ved hjelp av ulike funksjoner, deriblant sikkerhetskopiering av konto, får du kontodataene du trenger, i formatet du ønsker. Du kan lese mer om import- og eksportalternativene.