Hvordan påvirker budsjettet om annonsen vises eller ikke?
Som du selvfølgelig er klar over, velger du ditt eget budsjett når du annonserer med Google AdWords. Hvorvidt annonsen vises eller ikke, avhenger i stor grad av budsjettet.

Paul, en kunstner i Oslo, har angitt et daglig budsjett på NOK 16 for sin annonse om kunstleksjoner. Annonsen er imidlertid svært populær og akkumulerer mange klikk. Visningen av annonsen stopper tidlig på dagen fordi det daglige budsjettet allerede er oppbrukt.

Paul kan velge å øke det daglige budsjettet eller optimalisere søkeordene. Jo mer spesifikke og skreddersydde søkeordene til Paul er, desto lavere blir CPC-en. Dette betyr at annonsen kan vises oftere og at den kan motta flere klikk for det samme daglige budsjettet. Systemet belønner Paul for å ha valgt relevante søkeord.

Tips: Hvis du trenger inspirasjon med hensyn til hvilke søkeord du bør legge til i søkeordlisten, kan du bruke vårt nyttige søkeordverktøy.


Hva med CPC-budet?
Mange annonsører prøver å sette det høyeste CPC-budet så lavt som mulig, bare for å oppdage at annonsen ikke vises. Paul prøver for eksempel å selge sine malerier og annonsere for dette med AdWords. Paul har angitt en rekke søkeord med en CPC på NOK 1,60, for eksempel «kunst til salgs», «landskapsmalerier» og «Oslo».

Paul anser søkeordet «Oslo» som relevant, siden han arbeider i Oslo. Hvis en Internett-bruker skriver inn Oslo, er det imidlertid sannsynlig at vedkommende er på utkikk etter informasjon om byen, og ikke Pauls kunstatelier. Søkeordet «Oslo» er svært generelt, med mange annonsører som konkurrerer i auksjonen. En CPC på NOK 1,60 for søkeordet «Oslo» vil derfor ikke generere visninger for Pauls annonse. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan det høyeste CPC-budet påvirker annonsen, kan du gå til siden om AdWords-innstillinger.


Hvilke betalingsrelaterte problemer kan oppstå?
Det finnes to betalingsmåter: forskuddsbetaling (bankoverføring og kredittkort) og betaling med kredittkort. Det kan godt hende at annonsen ikke vises på grunn av betalingsrelaterte problemer.

Husk derfor å kontrollere at alt er i orden med betalingene hvis annonsen ikke vises. Du kan gjøre dette ved å gå til faktureringssammendraget, under fanen Fakturering. Nedenfor gjennomgår vi noen vanlige problemer med hver betalingsmåte.


Kontroller om du fortsatt har et forskuddsbetalt budsjett.
Hvis annonsen ikke vises kan det bety at den forskuddsbetalte saldoen er i null. I så fall må du foreta en overføring igjen for at annonsene skal vises.

Annonsører som bruker bankoverføring, må være oppmerksomme på at det kan ta fem til ti virkedager før det overførte beløpet blir tilgjengelig i AdWords-kontoen. Ta kontakt med oss hvis beløpet fortsatt ikke er knyttet til kontoen etter to uker. Det er viktig å alltid oppgi korrekt referansenummer når du foretar en betaling.


Kontroller kredittkortbetalingene.
Hvis annonsen ikke publiseres, kan det skyldes at den utestående saldoen ikke kunne belastes kredittkortet. Du kan ha nådd kredittgrensen, eller gyldighetsdatoen for kredittkortet har kanskje utløpt. Ofte kan ikke vi se hvorfor en betaling ble avvist. Vi råder deg derfor til å kontakte kredittkortselskapet eller banken.

I de fleste tilfeller kan du raskt løse problemet ved å klikke på "Prøv igjen" på siden Rediger faktureringsinnstillinger. Her kan du også angi ny kredittkortinformasjon, endre faktureringsmåten til direkte belastning eller angi et reservekredittkort.

Skrevet av Espen, Chantel og Jantien, Inside AdWords