I dag skal vi forklare alternativene for kampanjemålretting som er tilgjengelige i AdWords-kontoen. Vi skal finne den som passer best til din virksomhetsmodell. La oss først starte med det grunnleggende og deretter gå videre til mer spesifikke målrettingsinnstillinger.

For et søk vises annonsen basert på Google-domenet som ble besøkt av brukere (med utvidelser som .no, .com osv), søket som ble angitt («lever blomster Oslo»), IP-adressen til søkeren eller søkerens språkinnstillinger på Google-sider.

For å kunne administrere kampanjer bedre og gjøre dem mer relevante for sluttkjøperne, er det alltid best å strukturere AdWords-kontoen ved å opprette separate kampanjer, hver med sin egen målretting. Basert på hvor du leverer produktene, kan du konfigurere AdWords-kampanjen til å målrette land eller territorier og/eller språkene som de potensielle kjøperne snakker. Alternativer for sted og språk kan brukes på mange måter, for eksempel:
  • Hvis du sender over hele verden, kan det være lurt å konfigurere kampanjen mot engelsktalende over hele verden. I dette tilfellet vil kampanjen målrette Alle land og territorier og ha engelsk som språkinnstilling.
  • Det kan også være lurt å målrette kampanjen mot en liste med land der ett språk snakkes. Hvis for eksempel nettstedet ditt er på spansk og du sender over hele verden, kan du konfigurere kampanjen på spansk og bare målrette Spania og land i Latin-Amerika
  • Du kan også konfigurere kampanjen for et bestemt land, en bestemt region eller by og et bestemt språk. Du vil kanskje målrette kampanjen mot nederlandsktalende i Nederland. Et annet alternativ er å målrette både nederlandsk- og fransktalende i Brussel da brukere i denne byen snakker begge språkene flytende. Hvis bestemte regioner eller byer er valgt, vil navnet vises under visningsadressen.


Hvis du vil velge ett av alternativene over, må du gå til fanen Kampanjer i AdWords-kontoen og klikke på delen Innstillinger. Når du har gjort det, kan du klikke på Velg ett eller flere steder i delen Steder og velge din egen geografiske målretting. Du kan også redigere språkinnstillingene i kampanjen ved å klikke på Rediger i delen Språk.

Hvis du vil avgrense den fysiske posisjonen til målgruppen, kan du bruke tilpasset målretting. Du kan vise alternativene ved å klikke på Velg ett eller flere steder på fanen Kampanjeinnstillinger, og deretter gå til fanen Tilpasset på den neste siden. Her er alternativene for tilpasset målretting:
  1. Kartpunkt: Klikk på et punkt i et kart eller angi navnet på et sted, og definer deretter et område rundt det der annonsene skal vises, ved å angi en radius i engelske mil eller kilometer. Hvis du for eksempel leverer blomster i Oslo, men bare leverer i sentrum og de omkringliggende områdene, kan du angi Oslo som utgangspunkt og velge 35 km som radius
  2. Tilpasset form: Avgrens området ved å klikke på flere punkter på kartet og opprette et tilpasset område der du vil vise annonsene. Hvis du for eksempel leverer blomster til noen få byer nær Oslo, kan du lage en kartform basert på disse stedene. Du kan bare klikke på kartet som blir vist og dra markøren for å opprette ulike koordinater slik det vises nedenfor
  3. Masselagring: Opprett en liste over steder ved å angi land, delstater, byer og postnumre for opptil 100 steder
Ikke glem å lagre endringer i kampanjemålrettingen ved å klikke på Lagre nederst på siden. Der kan du også se koblingen Utesteng områder innen valgte steder. Hvis du klikker på den, kan du utestenge bestemte steder der du ikke vil at annonsene skal vises ved å bla gjennom og velge fra en liste.

Vi håper dette innlegget var nyttig. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du konfigurerer målrettingen i AdWords-kampanjen for å nå bedre ut til kundene, kan du gå til brukerstøtten.

Skrevet av Håvard - Inside AdWords teamet