Forestill deg at du har et reisebyrå som prøver å fange brukernes interesse i ferietiden med gode tilbud på reiser til tropiske Karibia. Brukerne kommer kanskje til nettstedet ditt, ser på tilbudene dine og vurderer å bestille en reise, men bestemmer seg for at tilbudet ikke er billig nok. Deretter fortsetter de å surfe på Internett. Hvis du på et senere tidspunkt bestemmer deg for å tilby rabatter på reiser til Karibia, hvordan når du så ut til disse brukerne som allerede har vist interesse for å reise dit?

Det har vi bestemt oss for å hjelpe deg med! Denne uken lanserer vi en helt ny funksjon, nemlig videresalg, for alle våre annonsører. Videresalg er tilgjengelig for kampanjer i Googles innholdsnettverk. Det er en enkel måte å få bedre kontakt med brukerne på, på grunnlag av deres tidligere interaksjon med ditt nettstedet.

Videresalg fungerer veldig bra for mange ulike typer annonsører, uansett om målet deres er å øke bevisstheten om et varemerke eller få flere klikk og salg, og uansett om de bruker visningsannonser eller tekstannonser. Nå er dette tilgjengelig for alle AdWords-annonsører.

Det er enkelt å sette opp og opprette en videresalgskampanje i Googles innholdsnettverk via fanen Målgrupper i AdWords. En videresalgskampanje gir deg mulighet til å dra nytte av de samme funksjonene og rapportene som er tilgjengelig i dine andre AdWords-kampanjer. Det er egentlig bare en ny måte å nå ut til den mest relevante målgruppen for annonsen din.

Her er et eksempel på hvordan det fungerer: La oss si at du representerer et basketballag, og at du gjerne vil selge billetter til lagets kamper. Du kan legge til en kodebit på billettsiden på nettstedet ditt, som senere lar deg vise relevante billettannonser (for eksempel rabatter rett før kampen starter) til alle som besøker denne siden, når de senere surfer på nettsteder i Googles innholdsnettverk. På samme måte kan du vise annonser i Googles innholdsnettverk til alle som besøker kanalen din på YouTube, eller som klikker på YouTube-startsideannonsen din (hvis du bruker det).

Du kan kjøre flere videresalgskampanjer samtidig. Du kan for eksempel tilby rabatterte billetter til brukere som tidligere har besøkt billettsiden din, annonsere for VIP-pakker overfor brukere som har klikket på siden «Slik finner du hallen» og reklamere for et utsalg for supporterutstyr til brukere som tidligere har besøkt kanalen din på YouTube.

Videresalg er et fantastisk verktøy for firmaer for å nå ut til brukere som sannsynligvis er svært interessert i annonsene og spesialtilbudene. Det hjelper annonsører og nettsteder med å få større avkastning.

Det betyr også at brukerne får vist mer relevante og nyttige annonser, og de får flere muligheter for å motta spesialtilbud og rabatter som kan være av interesse. Vi ønsker å gi brukerne kontroll over hvilke annonser de får vist, slik at alle kan velge bort videresalg ved å bruke verktøyet Annonseinnstillingsbehandling. Videresalg overholder selvsagt alle bransjestandarder som er utviklet av selvregulerende organisasjoner som IAB UK og andre tilsvarende grupper.

Hvis du er interessert i å kjøre en videresalgskampanje, finner du mer informasjon her.

Skrevet av Anna - Inside AdWords teamet