Om noen uker er det påske (28. mars til 4. april). Denne tiden av året kan være ekstremt travel for mange virksomheter, for eksempel flyselskap, hoteller, restauranter, barer, sjokoladebutikker og bilutleiefirmaer, bare for å nevne noen!

Antall søk etter søkeord som "påske", "påsketilbud" og "påskeegg" øker betydelig jo nærmere påsken vi kommer. Dette forteller oss at potensielle kunder er interesserte i informasjon relatert til høytiden som nærmer seg.

Forbered AdWords-kampanjene!
  • Opprett en egen påskekampanje. På denne måten får du bedre kontroll over det daglige budsjettet og høyeste kostnad per klikk.
  • Planlegg budsjettet. Den sesongmessige økningen i trafikken kan føre til at det daglige budsjettet blir brukt opp raskere enn vanlig. Kontroller det anbefalte daglige budsjettet for å maksimere synligheten til oppføringene.
  • Del kampanjene opp i ulike annonsegrupper som er basert på hva du tilbyr. Hvis du for eksempel tilbyr overnattingstjenester, kan du opprette én annonsegruppe for hoteller, én for leiligheter og en tredje for hytter.
  • Pass på at hver annonse kobler til riktig del av nettstedet. Hvis du for eksempel selger sjokolade og annonserer for påskeegg, må du passe på at annonsen tar potensielle kunder direkte til siden med påskeegg. Jo raskere potensielle kunder finner det de er på jakt etter, desto større er sjansen for at de kjøper noe.
  • Potensielle kunder er på utkikk etter tilbud og rabatter. Ikke glem å utheve dette i annonsen!
  • Når du velger søkeord, kan du bruke Google Avansert søkestatistikk for å se hvilke søkeord potensielle kunder bruker.
  • Bruk negative søkeord. Hvis du vil hindre at annonsen vises for søk som ikke er relatert til produktet eller tjenesten du tilbyr, kan du prøve å bruke negative søkeord som "gratis" og "prøveperiode".
  • Vis annonsene i innholdsnettverket. Men pass på at du oppretter en egen kampanje bare for innhold.
God påske!