I dette innlegget vil vi fortelle om fordelen med å koble Google Analytics til AdWords.

Gjennom å koble Google AdWords-kontoen til Google Analytics, kan du spore adferden til besøkende som har klikket på AdWords-annonsene. Dette gjør det mye enklere å måle avkastningen AdWords-budsjettet gir deg, samt gjøre nødvendige endringer. Dette er en gratisfunksjon som gjør deg i stand til å måle kvaliteten på AdWords-trafikken, ikke bare kvantiteten.

Integreringen av Google AdWords og Analytics gjør deg i stand til å se hvor de besøkende kommer fra, det mest populære innholdet og hvor du får konverteringer. En annen fordel ved å koble kontoene er at du kan få tilgang til Google Analytics ved ganske enkelt å klikke på fanen Rapportering i AdWords-kontoen.

Integreringen av AdWords og Analytics gjør at du kan spore brukernes adferd etter at de klikker på annonsen. Du kan følge med på hva de besøkende gjør på nettstedet, ved hjelp av statistikk over følgende:

  • antall sider som vises per AdWords-besøk
  • gjennomsnittlig tid brukt på nettstedet
  • hvor mange prosent av dine besøkende som ikke har besøkt nettstedet før
  • transittstoppfrekvensen (dette er prosentandelen enkeltsidebesøk eller besøk der personen forlot nettstedet fra inngangssiden)
  • inntekt per klikk (RPC = Revenue Per Click). Eksempel: Hvis din gjennomsnittlige CPC er 0,6 og inntekt per klikk er 2,78, har du en betydelig avkastning.

Med integreringen av AdWords og Analytics kan du se AdWords-data i sammenheng med målkonvertering eller netthandel.

La oss for eksempel se på søkeordrapporten i AdWords-rubrikken i Google Analytics.
Hvis vi klikker på sammenligningsknappen, kan vi sammenligne med gjennomsnittet for nettstedet.

Deretter kan vi segmentere etter målkonvertering eller netthandel. Da kan vi se hvilke søkeord som har henholdsvis bedre og dårligere resultater enn gjennomsnittet for nettstedet. Som et resultat av dette kan vi se hvilke søkeord som gir mest valuta for pengene, og øke eller redusere budene i henhold til dette.

Vi kan også se på transittstoppfrekvensen for hvert søkeord. Da kan vi igjen se hvilke søkeord som har henholdsvis bedre og dårligere resultater enn gjennomsnittet for nettstedet.
Som et resultat av dette kan vi se hvilke søkeord som gir mest valuta for pengene, og øke eller redusere budene i henhold til dette.

At vi nå har koblet Google AdWords og Analytics, betyr ikke at du må holde deg til AdWords-rubrikkene, eller at du ikke kan bruke andre verktøy i Google Analytics for å forbedre AdWords-resultatene ytterligere.

Har du vurdert å bruke Nettstedsøk for å få forslag til AdWords-søkeord?

Nettstedsøk er et Google-verktøy som gjør brukerne i stand til å søke på ditt nettsted etter produkter de er på utkikk etter. Dette er en gratisfunksjon som kan lastes ned her.
Når du har installert denne funksjonen, kan du bruke Nettstedsøk i innholdsrubrikken i Google Analytics for å analysere søkeordene brukerne søker etter, og destinasjonssidene som søkene fører til.

Søkeordrapporten viser hva brukerne søker etter. Deretter kan du se om du får konverteringer etter at brukerne har søkt etter disse søkeordene, i rubrikken for mål eller netthandel og enten legge til disse søkeordene i kampanjene eller øke budene for dem.

Har du vurdert å bruke Google Analytics for å finne nye plasseringer du kan prøve å målrette AdWords-annonsene mot?

Ser du på rapportene for henvisningsnettsteder i rubrikken Trafikkilder i Google Analytics-kontoen, kan du se hvor trafikken kommer fra. Da vil du kunne se at de fleste nettstedene sannsynligvis er blogger eller forumer som inneholder AdWords-annonser, noe som betyr at det kanskje er en god idé å målrette plasseringsannonsene mot disse nettstedene.
Alt du trenger å gjøre, er å eksportere listen over henvisningsnettsteder som en CSV-fil og redigere listen i henhold til hvilke nettsteder du vil målrette mot. Deretter kopierer og limer du dem inn i plasseringskampanjen. Dette gir deg en svært målrettet AdWords-kampanje.

Du kan lære mer om Google Analytics ved å se på disse videoene:

Analytics - Installasjon og Implementering, del 1
Analytics - Installasjon og Implementering, del 2
Analytics - Installasjon og Implementering, del 3


Skrevet av Paul O'Neill og Laura-Kate Jennings – Analytics Associates