Iløpet av de neste ukene vil en ny type rapporter, kalt AdWords Search Funnels (beta) bli gjort tilgjengelige i deres AdWords-konto under Konverteringer under fanen Rapportering. For å kunne se data i disse rapportene må du ha installert AdWords Konverteringssporing eller ha importert mål eller handlinger til AdWords fra Google Analytics. Vi tilbyr disse rapportene for å gi annonsører mer innsikt i hvordan kunder reagerer på annonser før de konverterer på din nettside. Dette vil gjøre deg i stand til å foreta bedre beslutninger angående søkeord, annonser, annonsegrupper og kampanjer i AdWords-kontoen din.


Hva er AdWords Search Funnels?


For øyeblikket blir konverteringer registrert i forhold til det siste klikket før en konvertering finner sted. Det er imidlertid rimelig å anta at kunder søker flere gnager før de foretar et kjøp eller en bestilling. Basert på annonsørers ønske har vi nå gjort det mulig å spore denne adferden.


AdWords Search Funnels er et sett rapporter som beskriver søk, visninger og klikk på Google.com innen en konvertering finner sted. Disse rapportene viser hvordan “upper funnel“ søkeord forholder seg til conversion path før det siste klikket skjer. I tillegg til en rapport for Top Conversions består Search Funnels av 7 rapporter inkludert Assisted Conversions, First and Last Click Analysis, Time Lag og Path Length. Se denne videoen for å få en oversikt over de nye rapportene.


Hvorfor er dette nyttig?

Ved å vise hvilke annonser brukere så, og klikket, på innen de konverterte, gir Search Funnels et mer komplett bilde av verdien til dine søkeord, annonsegrupper og kampanjer. La oss se på et eksempel.


En reiseoperatør på nett, kalt Flyaway Vacations, annonserer for feriepakker til Hawaii. Deres annonser linker til en side der kunder kan booke deler eller hele reiser inkludert fly, hotel, bilutleie og golfleksjoner. Anta at en bruker søkte etter “ferie på hawaii“ den 10. mars og klikket på annonsen etter å ha sett denne. Et klikk vil da ha blitt registrert i AdWords-kontoen. To dager senere søker samme bruker etter “fly til hawaii“ og ser en annonse fra Flyaway Vacations uten å klikke på denne. En visning vil da følgelig bli registrert i kontoen. Tre dager senere søker samme bruker etter “flyaway hawaii“, klikker på annonsen og kjøper pakkereisen fra selskapet.


Istedet for å kun vise en konvertering for søkeordet “flyaway hawaii“ vises et assisted click for søkeordet “ferie på hawaii“ og en assisted impression for søkeordet “fly til hawaii“. Å teste verdien for søkeord som gir assisted clicks og assisted impressions er en viktig bestanddel for å forstå verdien av alle dine søkeord.

Search Funnels hjelper også annonsører med å forstå hvilke søkeord som blir sett av dem som konverterer og hvilke som ikke gjør det. I kampanjen til Flyaway Vacations kan det tenkes at søkeordet “golfleksjoner på hawaii“ hverken bidro med hverken assisted clicks, assisted impressions eller last click conversions. Dette vil indikere at dette søkeordet ikke gir mye merverdi i forhold til konverteringer. Information om assists er et ytterligere datasett du kan anvende når du skal ta strategiske beslutninger for budgivning fra kampanjenivå ned til det enkelte søkeord.

Search Funnels viser også det gjennomsnittlige antall visninger og klikk innen konvertering (path length) og tiden det tar for en bruker å konvertere (time lag) etter at de har sett eller klikket på annonsen for første gang. Denne oppdelingen kan hjelpe deg med å forstå forbrukeradferd og forme strategier rundt dette. For eksempel kan Time Lag hjelpe deg med å forstå konverteringstid for sesongbaserte kampanjer og Path Length kan hjelpe deg med å forstå og målrette mot tilbakevendende kunder.

Merk: Iløpet av de kommende ukene vil Search Funnels (beta) gradvis bli gjort tilgjengelig i alle kontoer. Search Funnels er kun tilgjengelig i AdWords, og ikke i Google Analytics. De aktiveres når du har konverteringssporing installert og vil bare vise data for søkeord som dukekr opp i en eller annen conversion path. Search Funnel data er for øyeblikket begrenset til søk på Google.com, for annonsevisninger og -klikk innen 30 dager av konverteringen.

Siden rapportene foreløpig er i beta vil ikke oversettelser til norsk være fullført på dette tidspunkt. Dette vil komme etterhvert, men vi hadde allikevel lyst til å tilby mulighetene verktøyet gir til våre annonsører så tidlig som mulig.