Det siste innlegget i denne serien handler om noen av verktøyene som kan hjelpe deg med å teste og spore resultatene for ditt nettsted. Takket være en rekke gratis AdWords-verktøy kan du gjøre følgende:
  • Eksperimentere med forskjellige design på nettstedet for å teste hvilket oppsett som er mest effektivt
  • Få detaljert informasjon om hvor de besøkende befinner seg, deres språk og adferdpå siden
  • Finne ut hvor mange salg AdWords-kampanjene genererer på nettstedet

Nettstedoptimerer

Nettstedoptimerer er et verktøy for testing av nettsteder. Med dette verktøyet kan du kjøre ulike varianter av nettstedinnholdet samtidig, og deretter spore hvilken variant som genererer flest konverteringer, dvs. salg, potensielle salg eller andre handlinger som du mener er verdifulle. Det kan for eksempel hende du ønsker å sammenligne konverteringsfrekvensen til en side som inneholder et bilde med en side som kun inneholder tekst, eller du ønsker kanskje å teste ut forskjellige tekster på en bestemt side.

Når du har tilstrekkelig med data, får du tilgang til detaljerte rapporter som kan forbedre virksomheten din. Du får virkelige tall og fakta etter at du har gjort endringer på nettstedet. Disse faktaene kan du så bruke når du skal fatte beslutninger om nettstedets design.

Du får mer informasjon om hvordan du begynner å bruke nettstedoptimereren ved å klikke her.


Konverteringssporing

Konverteringssporing er et rapporteringsverktøy som er tilgjengelig i AdWords-kontoen, og som viser avkastningen fra AdWords. Det er en enkel og nyttig måte å se hvor effektive kampanjene er med hensyn til å generere salg eller potensielle salg på nettstedet. Det hjelper deg til å fordele og bruke budsjettet mer effektivt, noe som kan gi større avkastning.

Etter at du har installert konverteringssporing på nettstedet, kan du sammenligne hvor mange klikk du mottar via AdWords-annonsene, med hvor mange av disse besøkende som faktisk kjøper et av produktene dine. Alt som skal til er at du må velge riktig konverteringsside (vanligvis siden som vises etter at en bruker har besøkt «Takk for din bestilling / Takk for at du registrerte deg» som bekrefter at salget eller handlingen har funnet sted) og sette inn en JavaScript-kodebit (finnes i AdWords-kontoen) mellom body-kodene på siden. Dette er svært enkelt å gjøre og tar ikke deg eller nettredaktøren mer enn et par minutter. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke denne siden.


Google Analytics

Google Analytics er et kraftig verktøy for nettstedanalyse som gir deg muligheten til å skaffe svært detaljerte og målbare data om hvem brukerne dine er og hva de gjør når de besøker nettstedet ditt. Du kan vise rapporter om hvilke sider de besøkende kommer fra (ikke bare AdWords-annonsene dine, men også fra vanlige søk eller henviste nettsteder), hvor de befinner seg eller hvilke språk de snakker. Du kan også finne nøyaktige data om hvor lenge de oppholder seg på bestemte sider på nettstedet, hva utgangsfrekvensen er for noen av disse sidene og hvor mange sider de besøkende i snitt ser på.

Installeringen ligner den for konverteringssporing, men JavaScript-kodebiten som finnes i AdWords-kontoen, må settes inn på alle sidene på nettstedet for at verktøyet skal fungere riktig. Du får mer informasjon om verktøyet her.

Da har vi kommet til veis ende i vår serie om nettdesign. Forhåpentligvis har du nå lært litt om hva du skal gjøre med nettstedet og hvordan du kan forbedre det, slik at det blir et effektivt nettbasert salgsverktøy.