Visste du at med Google AdWords har du tilgang til en mengde gratisverktøy som kan hjelpe deg med å oppnå de beste resultatene fra din AdWords-annonsering.

Vi har beskrevet et par av verktøyene nedenfor, så hvorfor ikke prøve dem i dag hvis du ikke allerede bruker dem?


For søkenettverket, tilgjengelig på Internett

Søkeordverktøyet
Ønsker du å få forslag til nye søkeord? Da kan du prøve søkeordverktøyet. Alt du gjør er å skrive inn adressen til nettstedet ditt eller et par eksempler på søkeord, og så vil verktøyet generere nye forslag som du umiddelbart kan legge til i kontoen!

Google Avansert søkestatistikk
En målrettet annonsering ved hjelp av sesongbetonte varianter kan gi store fordeler. Med Avansert søkestatistikk kan du identifisere endringer i antallet søk i løpet av året, noe som kan bidra til en bedre forståelse av når du bør øke budsjettet og hvordan annonseteksten bør endres for å dra nytte av disse sesongbetonte trendene.


For søkenettverket, tilgjengelig i kontoen din

Annonsediagnoseverktøyet
Kan du ikke se annonsen din, og vil vite hvorfor? Annonsediagnoseverktøyet gir tilpasset informasjon om hvorfor annonsen din kanskje ikke vises når du søker etter den.

Forhåndsvisningsverktøyet for annonser
Vil du kontrollere om annonsen din vises? Ikke søk på Google da dette kan påvirke kvalitetspoengene dine. Prøv i stedet verktøyet for forhåndsvisning av annonser. Dette verktøyet viser annonser slik de vises på Googles søkeresultatside, uten at det telles som ekstra visninger for annonsene dine.


For innholdsnettverket, tilgjengelig i kontoen din

Plasseringsverktøyet
Ønsker du å nå flere potensielle kunder på innholdsnettverket? Prøv plasseringsverktøyet. Det kan hjelpe deg med å finne nettsteder som er relevante for din annonseringskampanje, slik at du kan målrette deg mot nye kunder.


For nettstedet ditt:

Konverteringssporing for AdWords
Vil du vite hvor mange som har klikket på annonsen din og som deretter kjøpte noe eller utførte en handling som du anser som verdifull? Konverteringssporing er et verktøy som hjelper deg med å måle konverteringer. En konvertering inntreffer når en bruker fullfører en handling som du anser som verdifull, på din nettside. Det kan være å foreta et kjøp, laste ned en fil eller be om mer informasjon. Ved å måle konverteringer kan du identifisere effektiviteten til annonsene og AdWords-søkeordene i kontoen, og deretter foreta eventuelle endringer for å forbedre dem.

Google Analytics
Hvorfor ikke prøve Google Analytics og få en detaljert analyse av adferden til de som besøker nettstedet ditt? Analytics kan fortelle deg hvordan de besøkende fant nettstedet ditt, hvordan de utforsket det, og hvordan du kan forbedre navigeringen deres. Med denne informasjonen kan du øke avkastningen på nettstedet, oppnå flere konverteringer og tjene mer penger på Internett.

Nettstedoptimerer
Er du ikke sikker på om nettstedet ditt er så effektivt som det kunne vært? Med nettstedoptimereren kan du teste ut forskjellig innhold på nettsidene og finne ut hva som gir flest konverteringer. Du velger hvilke deler av en side du vil teste (tittel, bilde, markedsføringstekst), og verktøyet tester de ulike versjonene mot hverandre for å fastslå hvilket innhold som brukerne reagerer best på.


Til administrasjon av kampanjer:

AdWords Editor
Vil du gjøre endringer i hele kontoen raskt og effektivt? AdWords Editor er et gratis program som kan lastes ned, og som hjelper deg med å administrere kontoen din. Med AdWords Editor kan du gjøre masseendringer, kopiere eller flytte elementer mellom annonsegrupper og kampanjer samt mye mer! Fremgangsmåten er enkel: Last ned kontoen din, gjør endringer og last opp de reviderte kampanjene når endringene er gjennomført.