Når vi oppdager noe nytt, er vår første impuls å dele det med andre. Hvordan ellers vil du forklare de 56 millioner gangene folk har sett på en babypanda som nyser? Det skal være like enkelt å dele informasjonen du finner i AdWords-rapportene, som å videresende en YouTube-kobling. Derfor har vi nylig lansert nye alternativer for segmentering, planlegging og sending av data i e-post under fanen Kampanjer.

Når du klikker på knappen "Last ned" på verktøylinjen ovenfor datatabellene dine, åpner du en meny som viser en rekke alternativer for å dele rapporter med andre.




Først må du gi rapporten navn, akkurat slik du gjør i rapportsenteret. Etterpå kan du legge til segmenter for å vise forskjellige aspekter ved resultatene. Legg til flere segmenter samtidig for å få en enda mer detaljert oversikt over statistikken. Du kan for eksempel segmentere kampanjene etter enhet og ukedag for å finne ut hvilke dager det er mest sannsynlig at kundene dine ser annonsen på sine mobile enheter. Hvert nytt segment du legger til, vises som en egen kolonne i den nedlastede rapporten.

Herfra har du noen alternativer å velge mellom. Du kan ganske enkelt laste ned rapporten i ulike formater, alt fra CSV- til PDF-format. Du kan også velge å sende dataene i en e-post til én eller flere brukere som har rapporttilgang i kontoen din.

Til slutt må du angi hvor ofte du vil at rapporten skal kjøres. Hvis du har konfigurert et filter for søkeordlisten, for eksempel for å vise kun søkeord som inneholder termen «gratis», og som har kostet deg mer enn NOK kr, med en konverteringsfrekvens under 5 %, kan du nå få en ukentlig e-post med en rapport som viser resultatene. Alle rapportene du laster ned fra fanen Kampanjer, vises i Kontrollpanel og bibliotek, et nytt område som brukes til å administrere rapportene og tilpassede varsler du har opprettet for kontoen.

Disse endringene er bare de nyeste i en rekke av tiltak som skal gjøre det enklere å få tilgang til rapportene. Vi håper at det ved hjelp av flere data i fanen Kampanjer og enklere tilgang til avansert statistikk, blir ren rutine å se på de forskjellige aspektene ved kampanjeresultatene. Når alt kommer til alt, vet du jo aldri hvor mange babypandaer som kanskje gjemmer seg i kampanjene dine...