ÉN kampanje for hvert produkt eller hver tjeneste du tilbyr. Hvis du for eksempel driver en butikk for elektriske apparater hvor du selger komfyrer, vaskemaskiner og støvsugere, må du skille hvert av produktene inn i enkeltstående kampanjer, dvs. én kampanje for komfyrer, én kampanje for vaskemaskiner, én kampanje for støvsugere osv.

TO (eller flere) annonsegrupper i hver kampanje. Antall annonsegrupper avhenger av utvalget av produkter/tjenester du tilbyr. Hvis du for eksempel selger belysning, bør du skille de ulike belysningstypene inn i ulike annonsegrupper. Du kan for eksempel ha én annonsegruppe for soveromslamper, én for skrivebordslamper osv.

(minst) TRE ulike annonser for hvert produkt du markedsfører. Det er umulig å gjette hvilke annonser som tiltrekker seg mest oppmerksomhet fra enkeltpersoner. Du bør derfor prøve å teste ut ulike annonsetyper og se hvilken som får høyest klikkfrekvens (CTR).

FIRE alternativer for søkeordmålretting bestemmer hvilke Google-søk som kan utløse annonsene dine. Les mer om de ulike alternativene her.

(minst) FEM negative søkeord i hver annonsegruppe for å forbedre kontoresultatene. Hvis du for eksempel eier en bokhandel som bare selger nye bøker, bør du legge til ordet «-brukte» som et negativt søkeord i kontoen. Hver gang en bruker søker etter «brukte bøker», vises IKKE annonsen, slik at du unngår irrelevante visninger som påvirker kontoresultatene negativt.

SEKS ulike verktøy er tilgjengelige for å analysere resultatene for annonsen. Gå til fanen Muligheter, se under verktøyene på venstre side og klikk på Flere verktøy. Under Analyser annonseresultatene vil du få opp en liste over en rekke verktøy som kan hjelpe deg med å analysere resultatene for annonsen. Vi anbefaler sterkt at du bruker disse verktøyene!

Kampanjene kjøres SJU dager i uken, hele døgnet, så lenge budsjettet tillater det. Hvis du vil endre antall dager eller timer annonsen vises, kan du imidlertid gjøre dette ved å logge deg på kontoen, velge fanen Kampanjer og deretter fanen Innstillinger. Velg kampanjen du vil redigere, rull ned med musen til du når tittelen Avanserte innstillinger, og rediger informasjonen under tittelen Planlegging: Startdato, Sluttdato, annonseplanlegging. Der kan du velge når annonsene skal vises.

(minst) ÅTTE søkeord i hver av annonsegruppene. Vi anbefaler at du i startfasen legger til maksimalt 15 søkeord i kampanjen, for å sikre en vellykket kjøring av kampanjen. Vi fraråder deg å legge til for mange søkeord per annonsegruppe, siden dette kan tiltrekke unødvendig trafikk til annonsen og gi deg visninger, men ingen klikk.

NI resultatrapporter er tilgjengelige for å forbedre kontoresultatene for søk. Sjekk rapportene ved å klikke på fanen Rapportering, velge Rapporter og deretter Opprett en ny rapport. Du kan velge mellom ni resultatrapporter (og to andre rapporter), som kan hjelpe deg med å forbedre kampanjene. I løpet av de kommende ukene vil flere elementer fra hver rapport i rapporteringsoversikten bli flyttet til fanen «Kampanjer» Bekymre deg ikke om du ikke finner en bestemt rapport lenger, da dette bare betyr at den er flyttet til fanen «Kampanjer».

Søkeord kan ha maksimalt TI kvalitetspoeng. Logg deg på kontoen og gå til fanen Kampanjer og deretter Søkeord, der du får opp en liste over alle søkeordene. Ved siden av søkeord i kolonnen Status ser du en informasjonsboble. Når du klikker på den, vises kvalitetspoengene for søkeordet. Kvalitetspoeng er en måling av hvor relevant søkeordet og annonsene er i forhold til en brukers søk, og er basert på en rekke faktorer. Kvalitetspoengene for søkeord oppdateres ofte og påvirker i høy grad søkeordresultatene. Generelt sett betyr mange kvalitetspoeng at søkeordet vil utløse annonser på en høyere plassering, til et lavere bud.


Oren Lefkowitz og Stian Clementsen - Inside AdWords teamet