Når du har investert tid og krefter på å utvikle en AdWords-kampanje som vil hjelpe deg med å oppnå annonseringsmålene dine, bør du etablere rutiner for å regelmessig holde oppsyn med resultatene og foreta eventuelle endringer som er nødvendige. Endringer kan til tider virke skremmende, men ikke la dette stoppe deg. Det er nemlig svært viktig at du bruker tid på å analysere resultatene og justere søkeordene, annonsene og strukturen for kampanjene for å sikre at du oppnår best mulig resultater og avkastning for virksomheten.

Ikke baser en avgjørelse for hvordan du skal endre kampanjen, utelukkende på grunnlag av antall klikk annonsene mottar. Hvis du prøver å oppnå salg og potensielle salg, bør du også overvåke konverteringene, enten med Google Analytics eller Konverteringssporing.

Når du har opprettet en ny kampanje, bør du la den publiseres en stund, slik at du kan samle inn resultatdata. Se på klikkfrekvensen eller antall konverteringer hver annonse mottar. Denne informasjonen finner du på fanen Kampanjer > Annonser i kontoen. Vurder hvilke annonser som har gitt best resultater, endre annonsene som ikke har gitt så gode resultater, og opprett flere annonser i tråd med det du finner ut fra de mest vellykkede annonsene.

Se deretter på fanen Søkeord. Igjen bør du overvåke antall konverteringer og antall klikk. Vurder å slette søkeordene som ikke genererer kvalitetstrafikk, legg til nye negative søkeord for å unngå uønskede klikk, og gjennomgå samsvartypen for søkeordene.

Når du har foretatt og lagret alle endringene, publiserer du kampanjen igjen i en rimelig tidsperiode og gjentar deretter prosessen!

AdWords handler først og fremst om å teste hva som fungerer for virksomheten. Vi oppfordrer deg til å overvåke kontoen ukentlig for å sikre at budsjettet brukes på beste måte for virksomheten.

Skrevet av Mireya og Stian Clementsen - Inside AdWords teamet