I dag skal vi snakke om et annet viktig emne som er høyst relevant, ettersom det direkte påvirker hvor vellykket kampanjen din er. For hvert minutt som annonsene dine ikke er aktive, risikerer du å gå glipp av viktige salgsmuligheter. Hvordan kan du unngå dette?

Den hemmelige oppskriften som fører frem til godkjenning, begynner med en basisingrediens – sunn fornuft. For det første må du være forberedt på hva som kan hende. Hvis du har noen viktige kampanjer som må vises på en bestemt dato, for eksempel spesialtilbud eller sesongbetonte kampanjer, bør du sende inn annonsene i god tid i forveien da det kan oppstå forsinkelser i godkjenningsprosessen. Husk at annonser som er inkludert i kampanjer som er midlertidig stoppet, ikke blir vurdert. Hvis du vil endre en annonse, kan det være lurt å opprette en ny annonse og la den gamle kjøre inntil den nye er godkjent. På denne måten sikrer du at annonsene publiseres til enhver tid, ettersom de nye eller endrede annonsene du sender inn, automatisk blir sendt til ny evaluering. En annonse med statusen "Venter på evaluering" kan publiseres på Google-søkesider, men ikke hos våre søkepartnere eller på plasseringer i displaynettverket før den er vurdert og godkjent.

Den andre ingrediensen er en blanding av retningslinjer for annonsering. Sørg for at fordelingen i forhold til mengde og kvalitet er riktig. Vær også oppmerksom på at bestemte retningslinjer gjelder for bestemte annonsetyper, slik at du er sikker på at annonsen blir publisert. Ta en titt på de vanligste feilene som blir gjort ved oppretting av annonser, slik at du unngår å skuffe kundene dine med annonser av dårlig kvalitet.

Retningslinjer for annonser: Følg norsk standard med hensyn til store bokstaver, grammatikk, staving, mellomrom, symboler og tegnsetting.

JA

NEI

Retningslinjer for koblinger: Sørg alltid for at destinasjonsadressen fungerer og at visningsdomenet samsvarer med destinasjonsdomenet i nettadressen.

Retningslinjer for innhold: Kontroller retningslinjene som gjelder landet ditt, ettersom retningslinjer varier fra land til land. Kontroller på forhånd om produktet er tillatt eller underlagt restriksjoner i landet ditt.

IKKE TILLATT

IKKE TILLATT

Vær oppmerksom på at disse retningslinjene gjelder tekst-, bilde-, video- og mobilannonser. I tillegg finnes det ytterligere retningslinjer som må følges for ikke-tekstannonser. Her er noen relevante aspekter du må ta hensyn til.

  • Annonser må oppta hele plassen for bildestørrelsen du har valgt.
  • «Museeffekter» må aktiveres av brukeren. Annonser kan ikke simulere muse eller datamaskinhandlinger, som for eksempel etterligning av bevegelsen i et museikon. Dette anses som en museeffekt som ikke aktiveres av brukeren.
  • Bildeannonser og deres tilknyttede nettstedinnhold må ha statusen Barnesikker
  • Animasjonslengde: Animerte annonser er tidsbegrenset til maksimalt 30 sekunder (med en bildefrekvens på 15–20 bilder per sekund). Etter dette må de være statiske.

  • Lyddelen av videoannonsen spilles av når en bruker klikker på annonsen.
  • Må være 50 kB eller mindre.
  • Må være i formatet JPEG, PNG eller GIF.
  • Åpningsbildet i videoannonsen kan ikke inneholde animasjon.
  • Videoannonser kan ikke vare i mer enn to minutter. Videodelen av videoannonsen spilles av når en bruker klikker på bildet, nettadressen eller avspillingsknappen.

  • Annonseoverskrifter er begrenset til 18 tegn.
  • Tekstlinjen er begrenset til 18 tegn.
  • Visningsadressen er begrenset til 20 tegn.
  • Virksomhetsnavnet i annonsen må nøyaktig gjenspeile navnet på virksomheten. Hvis virksomhetsnavnet er forkortet, må også forkortelsen nøyaktig gjenspeile navnet på virksomheten det annonseres for Feltet for virksomhetsnavn kan ikke brukes som en ekstra linje med annonsetekst.

Den siste, men like viktige, ingrediensen er å holde seg oppdatert om de nyeste retningslinjeoppdateringene. Vi har derfor laget et nytt avsnitt om retningslinjer i brukerstøtten. Der finner du alle relevante oppdateringer slik at du ikke går glipp av noe nytt.

Nå som du har fått alle ingrediensene kan du legge til din egen kreativitet og lage din egen, spesielle oppskrift på hvordan du skaper en vellykket kampanje!

Skrevet av Helena Rosado och Veronica Diquattro, postet av Jonas - Inside Adwords-teamet