Et populært spørsmål på hjelpeforumet for nettredaktører gjelder gode fremgangsmåter for organisk koblingsbygging. Det ser ut til å foreligge en del forvirring om tilnærmingsmåten til dette emnet, særlig blant mindre erfarne nettredaktører. Ulike perspektiver har blitt delt, og vi vil også gjerne forklare vårt syn på hvordan man oppnår kvalitetskoblinger.

Hvis nettstedet ditt er relativt nytt og fremdeles ukjent, er det en god markedsføringsteknikk å involvere seg i fellesskapet rundt emnet. Delta i, og bidra til forum og blogger. Sørg for å bidra på en positiv måte, ikke spre nettsøppel eller prøv å selge inn nettstedet ditt. Bare det å bygge opp et omdømme kan bringe folk til nettstedet ditt, og de vil fortsette å besøke det og koble til det. Hvis du tilbyr varig, unikt og overbevisende innhold – noe som viser frem ekspertisen din – vil folk anbefale det til andre. Godt innhold kan tjene dette formålet like mye som tilgang til nyttige verktøy.

En gunstig måte å møte målgruppen og oppnå gode koblinger på er å tenke på problemer eller saker som brukerne kan støte på. Besøkende vil sette pris på nettstedet og koble til det hvis du legger ut en kort opplæring eller en video med en løsning, eller et praktisk verktøy. Undersøkelser eller originale forskningsresultater kan gi det samme resultatet hvis de viser seg å være nyttige for målgruppen. Begge metodene gir det større troverdighet i fellesskapet, og øker synligheten. Dette kan hjelpe deg å få varige, erfaringsbaserte koblinger og lojale tilhengere som genererer direkte trafikk og sprer ryktet. Tilbud om flere løsninger på ulike problemer kan utvikle seg til en blogg som kan fortsette å påvirke nettstedets rykte på en positiv måte.

Humor kan være en annen metode for å få flotte koblinger og få folk til å snakke om nettstedet ditt. Med Google Buzz og andre sosiale medietjenester i konstant vekst deles underholdende innhold mer enn noensinne. Vi har sett all slags underholdende innhold, fra ASCII-kunst innebygd i kildekoden til et nettsted til meldinger om nedetid brukt som en viral markedsføringsteknikk for å øke synligheten til et nettsted, men vi anbefaler ikke bare å stole på en taktikk med kortsiktig koblingsåte. Tiltrekningskraften for disse koblingene forsvinner fort, og selv om slike markedsføringsfremstøt kan være virkningsfulle, bør du ikke stole på dem som langsiktig strategi eller som eneste markedsføringsinnsats.

Det er viktig å understreke at en strategi for legitim koblingsbygging er en langsiktig innsats. Det finnes de som snakker varmt om kortsiktige, ofte nettsøppelaktige metoder, men disse anbefales ikke hvis du tenker på nettstedets omdømme. Kjøp av PageRank-koblinger eller tilfeldig utveksling av koblinger er de verste måtene å samle koblinger på, og de vil trolig ikke ha noen positiv innvirkning på nettstedets ytelse over tid. Hvis nettstedets synlighet i Google-indeksen er viktig for deg, er det best å unngå disse metodene.

Katalogoppføringer nevnes ofte som en annen måte å fremme nye nettsteder i Google-indeksen på. Det finnes gode emneindekser som tilfører verdi på Internett. Men det er ikke mange av dem sammenlignet med hvor mange dårlige som finnes. Hvis du bestemmer deg for å sende nettstedet til en katalog, må du påse at den er innenfor emnet og er moderert og velstrukturert. Masseinnsendelser som enkelte ganger anbefales som en rask SEO-løsning, er for det meste nytteløse, og sannsynligheten for at det vil fungere etter planen, er liten.

Det kan være en god idé å ta en kikk på lignende nettsteder på andre markeder, og identifisere elementer på disse stedene som kan fungere for deg også. Men det er viktig at du ikke bare kopierer suksesshistorier, men tilpasser markedsføringen slik at den gir dine besøkende unik verdi.

Med sosiale bokmerker på YouTube kan brukere dele innhold på en enkel måte

Til slutt bør du vurdere å gjøre det enklere for mindre tekniske brukere å koble til nettstedet ditt. I likhet med det vi gjør på YouTube kan bokmerkingstjenester for sosiale nettsteder som Twitter og Facebook bidra til å spre ryktet om det flotte innholdet som finnes på nettstedet ditt, og tiltrekke seg brukernes oppmerksomhet.

Som vanlig vil vi gjerne høre hva du synes. Du må gjerne kommentere her i bloggen, eller delta i fellesskapet i hjelpeforumet for nettredaktører.

Skrevet av: Kaspar Szymanski, Search Quality, innlegg av: Anu, Fredrik & Jonas, Search Quality