Har du flere virksomheter i samme by? Er du for eksempel en nasjonal forhandler av forbrukerelektronikk som vil øke fottrafikken til butikkene dine i Oslo-området?

Vanlige forbrukere benytter avanserte mobile enheter for å finne veibeskrivelser til lokale virksomheter. Dette gjør at mobilannonser er en ideell måte å nå denne målgruppen på. Vi er glade for å kunne gjøre denne prosessen mer effektiv ved å lansere den nye forbedringen for annonseformatet adressetillegg: adressetillegg med flere adresser. Denne nye funksjonen sikrer at kundene finner den riktige filialen av virksomheten når de trenger den.

Adressetillegg med flere adresser er nå tilgjengelig for Google Maps for mobil (GMM) fra versjon 4.4 og oppover på Android-enheter. Denne funksjonen gjør at forbrukere kan finne den mest aktuelle filialen av virksomheten din på et mobilkart fra Google.

Det er svært effektivt å ha stedsinformasjon for virksomheten ved siden av mobilannonsen for å øke fottrafikken og salget i butikken. Hvis en potensiell kunde for eksempel ser etter en butikk som selger trådløse enheter, for eksempel Telehuset, kan en annonse i GMM vise alle Telehuset-butikker i nærheten av der han befinner seg. Kundene får ikke bare en relevant søkeopplevelse, men de kan også finne frem til den nærmeste og mest praktiske
Telehuset-butikken.


Slik fungerer adressetillegg med flere adresser:
  1. Basert på brukerens søke- og stedssignaler kan AdWords vise et klikkbart banner der brukeren kan velge å vise alle steder der det finnes en spesiell virksomhet i Google Maps for mobil.
  2. Når brukeren klikker på Vis alt-banneret, viser kartet bare stedene der din virksomhet finnes, symbolisert av virksomhetsikonet. Å bruke virksomhetslogoen som ikon er en god måte å bygge merkevarebevissthet og lojalitet på.
  3. Hvis brukeren klikker på et spesifikt virksomhetssted, ledes han til en side med mer informasjon om virksomheten – inkludert annonsetekst, virksomhetsadresse med veibeskrivelse og mulighet til å ringe eller besøke nettstedet.
  4. Etter at søket er ferdig, lagres virksomhetsikonet og -stedet automatisk som et GMM Layer som fortsetter å vises på kartet for andre søkeresultater, helt til brukeren slår det av.

Hvis du vil dra nytte av denne forbedringen, må du være den primære virksomhetseieren, og ha aktivert adressetillegg i Google Places-kontoen. Kampanjene dine må i tillegg være målrettet mot iPhone eller andre avanserte mobilenheter med fullverdige mobilnettlesere. Du blir bare belastet når brukere klikker på nettadressen til nettstedet eller på telefonikonet som vises på siden med detaljert informasjon for det spesifikke virksomhetsstedet.

Adressetillegg med flere adresser ble lansert for datamaskiner tidligere i sommer, og vi har jobbet hardt for at det også skulle bli tilgjengelig via mobilenheter. Foreløpig er denne funksjonen bare tilgjengelig på Android-enheter, men vi håper å kunne utvide til flere plattformer i nær fremtid.

Annonseformatene for adressetillegg kan vises i USA og en rekke andre land. Hvis du vil lese mer om adressetillegg med flere adresser, kan du besøke brukerstøtten.

Skrevet av: Surojit Chatterjee - produktansvarlig for Googles mobilannonser og Jonas - Inside AdWords teamet