Det er en stund siden vi la ut det siste innlegget i vår nordiske siteklinikk, så nå er tiden kommet for å oppsummere noen av emnene vi har tatt for oss. Vi vil også gi deg enkel tilgang til alle innleggene og ressursene.

I den første presentasjonen gav vi anbefalinger om hvordan du kan strukturere innhold på flerspråklige nettsteder og tilpasse 404-sider for å gjøre dem nyttigere for brukerne. Vi tok også for oss hvorfor optimalisering av metabeskrivelser lønner seg for både deg, dine potensielle brukere og søkemotorene. Vi tok også en nærmere titt på hvordan kanonikalisering kan forhindre at koblingsverdien beholdes, samt når og når du ikke skal bruke attributtet “nofollow”. Hvis disse tipsene høres nyttige ut for ditt nettsted, anbefaler vi at du leser hele artikkelen! Bruk nettstedet korokumari.com som illustrasjoner til anbefalingene.

I den andre presentasjonen tok vi for oss en svensk nettbutikk med spesialkompetanse på gulv (www.pbgolv.se). I tillegg til at vi gav ytterligere anbefalinger innenfor klassiske områder som nyttige 404-sider, kanonikalisering og metakoder, gikk vi dypere inn i hvordan du merker bildene på nettstedet og hvordan du legger dem til i nettkartet for å gjøre det enklere for brukere og søkemotorer å finne dem. Et annet emne vi kort tok for oss er hvordan du bruker ulike metoder (robots.txt og metakoder) for å kontrollere hvilke deler av nettstedet som er tilgjengelige for indeksering av Googlebot. Hvis du er interessert i å lære mer om hvordan du optimaliserer et nettsted med masse bilder, eller kanskje hvordan du begrenser mengden innhold Googlebot gjennomsøker på nettstedet, ja, da bør du ikke gå glipp av neste artikkel!

Vår tredje presentasjon tok for seg et norsk universitetsnettsted, og gav anbefalinger for lignende typer nettsteder. Vi pekte også på ting disse nettstedene allerede har gjort bra. Ett av emnene vi så nærmere på, var hvordan du strukturerer et stort internasjonalt nettsted med innhold på flere språk, slik at du oppnår en bedre nettstedarkitektur som fungerer bedre for både søkemotorer og brukere. Artikkelen inneholdt også et avsnitt om forskjellen mellom nettkart og Nettkart. I artikkelen ble du også presentert for to deler i verktøy for nettredaktører – gjennomsøkingsfeil og HTML-forslag. PDF-dokumenter og hvordan du gjør dem mest mulig tilgjengelig for søkemotorer, ble også sett på i artikkelen. Her brukte vi nettstedet for Universitetet i Agder (www.uia.no) som illustrasjon. Hvis du lurer på hvordan disse verktøyene kan hjelpe deg, finner du noen gode forslag i denne artikkelen!

I den siste presentasjonen tok vi for oss nettstedet til en dansk vinkjenner, vinsiderne.dk. Vi gikk nok en gang inn på klassiske temaer som kanonikalisering, titler og metadata (begynner du å skjønne hvor ofte det gjøres feil her?) og vi gav anbefalinger knyttet til dette. Artikkelen så på hvordan rene JavaScript-menyer kan være et problem når det gjelder tilgjengelighet. Dette gjelder ikke bare søkemotorer, men også besøkende på nettstedet ditt som bruker tekstbaserte nettlesere (derfor anbefaler vi at du tester nettstedet i en tekstbasert nettleser i henhold til retningslinjene for nettredaktører). Et annet emne vi tok for oss, er bruken av rammer. Igjen brukte vi vinsiderne.dk som eksempel. Rammer fører med seg en del konsekvenser knyttet til nettstedarkitektur, tilgjengelig og semantikk, som det er viktig å være klar over. Så hvis noen av disse emnene er interessante for deg, er det bare å sette i gang og lese artikkelen.

Vi vil gjerne få takke nettredaktørene for de fire nettstedene ovenfor, for at de gjorde nettstedene sine tilgjengelige for oss slik at vi kunne analysere de og bruke de som eksempler i artiklene. Husk at hvis du har spørsmål til noen av emnene i artiklene, anbefaler vi deg å gå til forumet for nettredaktører på dansk, finsk eller svensk. Her kan du diskutere spørsmålene med andre nettredaktører. I brukerstøtten finner du også omfattende materiell som er ment å gi deg svar på spørsmål du måtte ha om Googles organiske søkeresultater.


Skrevet av Anu, Fredrik og Jonas – Search Quality, og Jonas - Inside AdWords teamet