Dette er det tredje og siste innlegget i serien om hvordan du eksporterer virksomheten utenlands. La oss se på hvordan vår fiktive møbeldesigner fra de forrige artiklene (Del 1,Del 2), Katrina, prøver å nå målet sitt om internasjonal ekspansjon.


Når Katrina har tatt seg av de praktiske kravene, er hun klar til å opprette den internasjonale AdWords-kampanjen. På grunnlag av dataene fra Avansert søkestatistikk, ønsker hun først å opprette en kampanje som målrettes mot Tyskland. Avhengig av resultatene, kommer hun også til å målrette mot Nederland. Katrina går til AdWords-grensesnittet sitt og klikker på knappen + Ny kampanje. Deretter velger hun Tysk under Steder og språk. Det er mulig å velge mer enn ett språk, men vi anbefaler å målrette bare ett. Du kan få mange kvalitetspoeng når du oppretter en produktspesifikk annonsegruppe. Ved å legge til søkeord på ulike språk i en annonsegruppe, blir annonsegruppen mer heterogen, og det fører til færre kvalitetspoeng. Det er derfor lurt å holde seg til ett språk per kampanje.

For den tyske kampanjen ønsker Katrina å finne alle relevante søkeord for «designmøbler». Hvordan kan hun få en omfattende søkeordliste? Hun går først til oversettelsesverktøysettet for å få en oversettelse av den eksisterende finske kampanjen. Slik kan du oversette en eksisterende kampanje til andre språk.

Katrina ønsker imidlertid ikke bare en oversettelse av alle de finske søkeordene, ettersom hun da kan gå glipp av søkeord som er spesifikke for det tyske markedet. Når Katrina skal finne søkeord som er spesifikke for det tyske markedet, bruker hun søkeordverktøyet med språk- og stedsinnstillingene endret til Tyskland.



Katrina har nå en tysk kampanje med de oversatte søkeordene og annonsetekstene, og hun har lagt til søkeord fra søkeordverktøyet. Du kan leie en profesjonell tysk oversetter som leser korrektur på og finjusterer kampanjen. Katrina vil ikke bare være sikker på at oversettelsene er riktige, men også at de oversatte ordene er mye brukt i Tyskland. Katrina bruker deretter trafikkvurderingsverktøyet for å finne passende CPC-bud for det tyske markedet.



Etter to uker ønsker Katrina å forbedre resultatene til den tyske kampanjen ved å legge til nye søkeord fra fanen Muligheter i AdWords-kontoen. Søkeordforslagene på fanen Muligheter genereres av automatiske verktøy som er basert på Googles søkedata. Når systemet analyserer søkedata som er relatert til kampanjer, finner det ofte nye søkeord som er relevante for annonsene dine, og som du for tiden ikke har i kontoen. Katrina velger relevante søkeord fra fanen Muligheter og legger dem til i kampanjen. Hun fortsetter å følge med på resultatene. Som følge av suksessen til den tyske kampanjen, er Katrina nå klar for å utvide virksomheten til enda flere markeder. Hun vil begynne med en nederlandsk kampanje.

Skrevet av Hile Cremers - Google AdWords, og Jonas - Inside AdWords teamet