De av dere som målretter annonsene gjennom plasseringer, har helt sikkert et par utvalgte partnernettsteder som genererer de mest verdifulle klikkene og et høyt antall salg. Du vil selvsagt gjerne øke ytelsen på disse nettstedene. Det finnes en enkel måte å gjøre dette på – du må tilpasse annonsene til partnernettstedets grafiske tema. Til tross for dette tilpasser de fleste annonsørene fargen og stilen på annonsene etter sin egen destinasjonsside. Noen ganger gjøres dette for å presentere et varemerke på en attraktiv måte, eller av andre lignende årsaker. Men som regel er logikken bak ganske enkelt at fargetemaet ikke påvirker annonsens ytelse i særlig grad. Dette er imidlertid ikke riktig. Klikkfrekvensen for annonser med en fargesammensetning som passer til siden de vises på, kan være opptil dobbelt så høy som klikkfrekvensen for annonser som ikke har de riktige fargene.

Fargetilpasning
Vår annonsemaker gjør at du raskt kan endre fargen på bakgrunnen, annonseteksten, koblingen, osv. Ikke nøl med å bruke dette verktøyet. Det er en forutsetning at fargesammensetningen på siden der annonsene skal vises, blir analysert. Dette krever at du finner de nøyaktige fargene som er brukt på en gitt side. Moderne operativsystemer og nettlesertillegg gjør at du kan finne den helt nøyaktige fargen. I Mac OS X kan du bruke «DigitalColor Meter», mens Windows-brukere kan laste ned gratisprogrammet ColorPic.

Vi kan også anbefale et tillegg til nettleserprogrammet Chrome som har lignende funksjonalitet, Eye Dropper. I begge verktøyene fører du ganske enkelt musepekeren over den fargen du vil ha. Den aktuelle fargen gis i ett av mange mulige formater.

For de fleste annonsører brukes det såkalte heksadesimalformatet. Dette formatet består av seks heksadesimale tall gruppert i par som tilsvarer fargene rødt, grønt og blått. Annonsemakeren gjør at du kan skrive inn fargen manuelt i ett av fargefeltene.

Eksperimentering
En god tilpasning mellom annonsen og partnersiden forutsetter at du oppdaterer både bakgrunnsfargen og skriftfargen slik at de stemmer med nettstedets fargesammensetning. Hvis du vil gi utløp for kreativiteten, kan du eksperimentere med fargene med en av de tilgjengelige plattformene på Internett. Den mest populære av disse plattformene er Adobe Kuler. Dette er et verktøy som gjør at du kan lage fargepaletter basert på én grunnfarge. Du kan lage en skala med lignende eller utfyllende farger, eller med kontrastfarger. Slike verktøy bruker matematiske formler for å lage attraktive fargepaletter. Effektene mangler kanskje det kunstneriske preget, men de er et enkelt skritt i riktig retning for å bedre oppfatningen av annonsen.

Denne strategien krever at annonsørene lager separate annonsegrupper for hver fargevariant samtidig som annonsen målrettes mot et mindre antall av de mest verdifulle plasseringene. Du kan også eksperimentere innenfor disse variantene (f. eks. ved å bytte om fargene på skriften og annonsen). Annonsenes ytelse må vurderes etter klikkfrekvensen for hver annonsevariant.

Skrevet av Agnieszka Kiona - Google AdWords og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet