Dette er del 2 i en artikkelserie vi startet tidligere i høst. I del 1 gikk vi igjennom valg av målgruppe, søkeord og hvordan skrive en annonsetekst. I denne delen vil vi ta for oss hvordan du utvider din annonse med flere søkeord, og hvordan du utvider annonseplasseringene.

Bruk søkekartet
Søkekartet er et enkelt verktøy som hjelper deg å finne nye emner og uttrykk i forbindelse med et søkeord som du er interessert i. Verktøyet hjelper deg å generere forslag som du kan bruke til å utvide kampanjene ved å legge til annonsegrupper som retter seg mot flere emner. Klikk på rullegardinmenyen Flere søkeverktøy på en søkeresultatside for å finne søkekartet.


Hvis du for eksempel selger utstyr og tilbehør til kjæledyr, kan søkekartet hjelpe deg på følgende måte:


Det opprinnelige søkeordet «katter» er beslektet med søkeordet «katteraser»:


Du kan allerede bruke dette søkeordet som emne for neste annonsegruppe. Søkeordlisten kan omfatte både generelle uttrykk (katteraser, rasekatter) og bestemte raser (perser, siameser osv.).

Legg også merke til søkeresultatene til høyre. Resultatene oppdateres hver gang du klikker på et nytt emne:


Du kan jo bruke disse resultatene til å finne flere nettsteder du kan legge til som ekstra plasseringer?

Få plasseringsforslag fra Analytics
Hvis du bruker Google Analytics til å spore trafikken til nettstedet, kan du bruke kategoridataene fra henvisningsnettsteder (under Trafikkilder) til å finne nettsteder som videresender brukere til nettstedet ditt.


Siden brukerne følger koblingen fra henvisningssiden til nettstedet ditt, er innholdet på henvisningssiden sannsynligvis beslektet med innholdet på nettstedet ditt. De besøkende på henvisningssiden er interessert i innholdet på nettstedet ditt, og potensielt også i produktene og tjenestene dine. Dermed kan du finne trafikkilder som kan utgjøre interessante plasseringer for annonsene i displaynettverket.

Finn plasseringer med annonseplanleggeren
Du kan bruke DoubleClick Annonseplanlegger til å samle inn statistikk om nettstedtrafikken fra hele Internett og filtrere dataene etter sted, språk, demografiske parametere, interessekategorier osv.* Annonseplanleggeren er derfor et interessant verktøy når du skal opprette plasseringslister for kampanjer i Google displaynettverk. Annonseplanleggeren hjelper deg å finne ut hvilke sider målgruppene dine liker best, eller nettsteder der annonsene dine kan bli sett av enda flere brukere.

Vi håper at du synes disse verktøyene er nyttige, og at de kan hjelpe deg å opprette og utvide kampanjer for displaynettverket.

* Merk at visse alternativer for datasegmentering kun er tilgjengelige i utvalgte land.

Skrevet av  Lucie Pokorna og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet