Mange virksomheter verdsetter telefonhenvendelser og nettstedbesøk ulikt. For eksempel foretrekker pizzarestauranter ofte å kommunisere med kundene via telefon fordi sannsynligheten er større for at dette vil føre til bestillinger.  Annonsørene ber oss faktisk ofte om en enkel metode for bare å fokusere på telefonhenvendelser i mobilkampanjer. I dag har vi derfor gleden av å lansere bare anrop-reklame, en utvidelse av klikk for å ringe-utvidelsene, som gir annonsørene fleksibilitet til å opprette kampanjer der det eneste formålet er å generere telefonhenvendelser til virksomheten.

I bare anrop-reklame fremheves et klikkbart telefonnummer, som vist i denne eksempelannonsen for Lou’s Italian Pizza, og det er ikke mulig for brukerne å klikke noen andre steder i annonsen. Dermed kan pizzarestauranten fokusere fullt og helt på å generere telefonkontakt med kundene via mobilannonser.



Annonser med bare anrop-reklame vises på Google.no på høyteknologiske enheter med fullverdige nettlesere. Annonsører som vil benytte seg av denne funksjonen, må aktivere Telefonutvidelser og merke av i boksen Bare anrop-format på fanen Telefonutvidelser i mobilkampanjen. Annonser med bare anrop-reklame kan få klikk fra enheter som iPad eller iPod Touch, som ikke støtter telefonanrop. Klikk på annonser fra disse enhetene sender brukerne til annonsørens destinasjonsside. På samme måte som med alle klikk for å ringe-annonseformater betaler annonsørene når en bruker klikker på telefonnummeret i annonsen.  Hvis du trenger instruksjoner for hvordan du aktiverer Telefonutvidelser for en mobilkampanje, klikker du her.

Skrevet av Anna Khesed - Markedsavdelingen for Googles mobilannonser og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet