Som del to i vår serie om hvordan man skal skrive en bra annonsetekst skal vi fokusere mer på de kosmetiske delene.  Så klart er det fortsatt viktig å skrive minst to ulike varianter av annonseteksten, tenke på grammatikken, være beskrivende og dyplinke annonsene til riktig produkt/tjeneste som vi beskrev i del 1. Det er derimot også viktig å tenke på hvordan annonsen kan dra til seg oppmerksomhet fra de potensielle kundene som søker på Google. Om vi fortsetter med vårt eksempel fra elektronikkbransjen der vi vil selge digitalkameraer  ser annonseteksten kanskje slik ut:

                Kjøp digitalkamera online
                Stort utvalg av digitalkameraer
                til bra priser. Kjøp nå.
                www.elektronikk.no

Her finnes det flere områder hvor annonseteksten kan bearbeides for at den potensielle kunden skal legge mer merke til annonsen.

Benytt stor forbokstav i hvert ord
Interkapitalisering leder til en mer iøynefallende tekst som  som står ut ifra den allerede eksisterende teksten på nettsiden. Mer informasjon om bruk av store bokstaver i annonsen kan du finne her.

Ha en oppfordring til kjøp i annonseteksten
På denne måten leder du kunden til en handling i stedet for å bare lese om produktet. Pass på å benytte det eneste utropstegnet du kan ha i din annonse i sammenheng med din oppfordring til kjøp.

Arbeid med visningsadressen
Visningsadressen er den adressen som vises til kunden i annonseteksten.  I de aller fleste tilfeller holder det med at toppdomenet for visningsadressen er det samme som toppdomenet for destinasjonssiden for at annonsene skal godkjennes. Dette gir deg muligheten til å foreta noen kosmetiske endringer i visningsadressen ved å legge til en mer beskrivende tekst etter domenet. I stedet for å skrive www.elektronikk.no kan du altså her benytte www.elektronikk.no/digitalkamera denne endringen er kun kosmetisk og kan gjøres for å vise de potensielle kundene hvilken produkttype de tas til. Du kan lese mer om våre retningslinjer for nettadresser her.

Ved hjelp av disse små endringene blir annonseteksten med en gang mer innbydende og relevant.

                Kjøp Digitalkamera Online
                Stort Utvalg Av Digitalkameraer
                Til Bra Priser. Kjøp Julegaven Nå!
                www.Elektonikk.no/Digitalkamera

Forhåpentlig vis leder disse små endringene til både høyere klikkfrekvens og flere kjøp.

Lykke til!

Skrevet av Kristin Sarstedt og Jonas Paulsen – Inside AdWords teamet