Nye verktøy som hjelper virksomheten din med å ekspandere internasjonalt

AdWords startet som en idé om å koble annonsører med kunder som søker etter deres varer og tjenester – uansett hvor disse kundene befinner seg. I dag har vi gleden av å kunngjøre lanseringen av Google Global Market Finder, et gratis nettbasert verktøy som hjelper annonsører med å finne nye internasjonale markeder, og Google Ads for globale annonsører, et nytt nettsted som forener Global Market Finder, AdWords, Google oversetter og andre verktøy som kan hjelpe annonsører med å finne, handle med og støtte kunder over hele verden.

Global Market Finder hjelper virksomheter med å besvare følgende spørsmål: Hvem er potensielle kunder i utlandet?



Hvis du vil bruke verktøyet, skriver du inn søkeord som beskriver produktet eller tjenesten du tilbyr, og velger deretter et marked eller område du vil utforske. Du kan velge blant områder som for eksempel EU, G20-landene eller Nord- og Sør-Amerika.

Global Market Finder oversetter automatisk søkeord til språkene som brukes i hvert av de valgte markedene.  Deretter rangeres hvert sted etter markedsmulighet basert på en kombinasjon av søkevolum, foreslått budpris og konkurranse for hvert av de oversatte søkeordene. Med dette verktøyet kan virksomheter besvare spørsmål som «hvor hard er konkurransen i dette markedet?», «hvordan er etterspørselen på ett sted sammenlignet med etterspørselen andre steder i verden?» og «hvor mye vil det koste å begynne å annonsere i dette nye markedet?»  Ettersom automatiske oversettelser ikke er feilfrie, må du huske å kontrollere at de oversatte ordene er hensiktsmessige for virksomheten.
Den andre ressursen vi lanserer i dag, er Google Ads for globale annonsører, et nettsted der annonsører kan lære mer om Google-verktøy som kan hjelpe dem med å utvide virksomheten internasjonalt. Google Ads for globale annonsører inneholder trinnvise veiledninger og verktøy som gjør lokale virksomheter globale. Du lærer hvordan du finner de riktige markedene for å utvide virksomheten, lokaliserer nettsteder og kampanjer til et annet språk, publiserer annonser i et utenlandsk marked og overvåker de globale annonseutgiftene.



Dette nettstedet er en samling av ressurser som virksomheter kan bruke til å finne:


På nettstedet finner du også eksempler på andre virksomheter som har satset globalt ved hjelp av AdWords – blant annet et mosaikkselskap i Libanon, en skobutikk i Sydney og et brukerstøtteselskap i India. Vi håper at vårt nye nettsted og de nye verktøyene vil hjelpe dere med å nå internasjonale markeder, uansett om dere er en småbedrift som tester eksportmarkedet for første gang eller et mellomstort selskap som ønsker å øke den multinasjonale virksomheten.

Både Global Market Finder og Google Ads for globale annonsører er tilgjengelige på 43 språk. Per i dag er mer enn 1,9 milliarder mennesker på Internett. Ønsker du å få noen av dem som kunder?

Skrevet av Michael Galvez og Srinidhi Viswanatha - Global Advertisers teamet, og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet