For et par måneder siden lanserte vi AdWords kampanjeeksperiment (ACE), et gratisverktøy som gjør det enklere å teste og nøyaktig måle virkningene av endringer i søkeordene, budene, annonsegruppene, plasseringene – og nå også i selve annonsene!  Med ACE kan du kjøre eksperimentelle endringer på en prosentandel av AdWords-trafikken din. Du kan sammenligne statistikk for eksperimenttrafikk med kontrolltrafikken og motta statistisk signifikante resultater, som forteller deg med sikkerhet om de eksperimentelle endringene dine forbedret resultatet.

Hva kan jeg teste?
Du kan kjøre annonseeksperimenter både på tekst- og visningsannonser. Her er noen av komponentene du kan teste med alle:

Tekstannonser

  • annonsetekst 
  • overskrifter
  • visningsadresser
  • handlingsfremmende uttrykk

Visningsannonser

  • bilder
  • visningsadresser
  • handlingsfremmende uttrykk


Du kan teste tekstannonser mot andre tekstannonser, og visningsannonser mot andre visningsannonser, men med ACE kan du gjøre mer. Hvis annonsene dine er meldt inn i Google displaynettverk, kan du også sammenligne resultatet for tekstannonsene dine med resultatet for visningsannonsene på nettsteder for displaynettverk. Hvis du ikke allerede har visningsannonser i kontoen din, er de enkle å opprette med annonsemakeren som finnes i AdWords.

Hva med annonserotasjon?
Det kan hende at du tidligere brukte annonserotasjon for å teste annonsevarianter i en annonsegruppe. Hovedforskjellen mellom ACE og annonserotasjon er at ACE tillater deg å bestemme hvor stor prosentandel av trafikken du vil at eksperimentet skal kjøres på – noe som gir deg bedre kontroll over hvilke annonser som vises når.  I hver deling vil ACE respektere annonserotasjonsinnstillingene «optimaliser» eller «roter» som du har angitt på fanen for kampanjeinnstillinger.

Les mer
Hvis du finne ut hvordan du konfigurerer annonseeksperimenter, kan du se på denne videoen.  Du kan også vise våre andre instruksjonsvideoer og vanlige spørsmål for å finne ut hvordan.

Lykke til med eksperimenteringen!

Skrevet av  Alexandra Kenin - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet