Denne uken lanserer vi et verktøy som gjør det enklere for deg å nå frem til kundene mens de besøker de mange millionene av nettsteder i Google displaynettverk millioner av nettsteder: Verktøyet for innholdsmålretting.

Som du kanskje allerede vet, er innholdsmålretting en god hjelp for nå frem til potensielle kunder mens de leser nettsider som er relatert til produktene eller tjenestene du tilbyr. Med dette verktøyet kan du raskt og enkelt lage innholdsmålrettede kampanjer, samtidig som du generer flere klikk og konverteringer for kampanjene.

Hvordan fungerer verktøyet for innholdsmålretting?
Verktøyet bygger automatisk opp søkeordlister for kampanjene for displaynettverk. Disse listene brukes for å vise annonsene på relevante nettsider i blant annet Google displaynettverk. Søkeordlister med strengt avgrensede temaer er en grunnforutsetning for effektiv innholdsmålretting, og med verktøyet for innholdsmålretting trenger du ikke lenger å bygge opp disse manuelt. På bare få minutter kan du lage flere titalls eller til og med hundretalls søkeordlister, og skalere kampanjeresultatene samtidig som du sikrer nøyaktig målretting for annonsene. Dette betyr at du raskere kan få flere klikk og konverteringer for kampanjene.

Hvordan bruker jeg verktøyet?
La oss si at du selger fotballutstyr. Vanligvis måtte du ha laget separate annonsegrupper for hver produktserie, for eksempel fotballutstyr, fotballer, fotballsko osv. Når du bruker verktøyet for innholdsmålretting, trenger du derimot bare å legge inn hver produktkategori i søkefeltet for å få automatisk genererte søkeordlister som er konsentrert om ett tema. Hvis du for eksempel legger inn fotball utstyr i verktøyet, får du opp mer spesifikke annonsegrupper som for eksempel fotballutstyr barn, fotballutstyr tilbud, treningsutstyr fotball osv.


Dette kan være annonsegrupper du ikke ville ha funnet frem til hvis du skulle ha bygd ut kampanjene manuelt, men som kan gi deg ekstra trafikk og salg. I tillegg til nye annonsegrupper, gir verktøyet budforslag og anslåtte plasseringer, slik at du får en pekepinn på hvilke nettstedstyper i displaynettverket som kan vise annonsene dine.

Verktøyet for innholdsmålretting har hittil kun vært tilgjengelig for annonsører som bruker AdWords Editor. Denne uken får imidlertid alle annonsører tilgang til dette verktøyet i fanen Muligheter i AdWords-kontoen. Du trenger fortsatt AdWords Editor for å implementere annonsegruppene i kontoen (last ned AdWords Editor), men dette kravet kommer til å bli lempet på, slik at du i de kommende ukene kan implementere nye annonsegrupper direkte i AdWords-kontoen.

Les mer om verktøyet for innholdsmålretting i brukerstøtten for AdWords. Vi håper at dette verktøyet vil gjøre kampanjene dine for displaynettverket enda mer effektive og innbringende.

Skrevet av Emel Mutlu - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet