Bruk av negative søkeord er en god måte å avgrense søkeordlistene på og filtrere ut uønskede visninger på for kampanjene dine.  Ved å ekskludere bestemte ord som ikke er relevante for tjenestene du tilbyr på nettstedet ditt, kan du forbedre relevansen for annonsene og den samlede avkastningen.

I tillegg til å filtrere ut bestemte ord i sammenheng med én enkelt annonsegruppe eller kampanje, opprettholder mange annonsører sett med allmenne negative søkeord på tvers av flere kampanjer.  Eksempler på slike ord kan være «gratis» eller «test», som ikke er spesielt gode søkeord hvis du ønsker å selge produkter på nettstedet ditt.  Negative søkeord som disse krever ikke detaljert administrasjon på kampanjenivå, og mange annonsører har fortalt oss at de ønsker en mer skalerbar måte å administrere disse allment gjeldende settene med ord på.

Nå har vi gleden av å introdusere en ny måte å administrere negative søkeord på i flere kampanjer om gangen, ved hjelp av lister over negative søkeord.  Med disse listene kan du administrere en gruppe med negative søkeord i Kontrollpanel og bibliotek i kontoen din, og knytte dem til flere kampanjer. For å opprette disse listene går du til fanen Kampanjer og velger Kontrollpanel og bibliotek i menyen på venstre side, deretter trykker du på Lister over negative søkeord.


La oss for eksempel si at du har et sett med negative søkeord som du alltid legger til i kampanjer som kjøres i søkenettverket.  Tidligere måtte du kopiere dette settet til hver nye søkekampanje som du opprettet i kontoen.  Med delte lister kan du nå ganske enkelt opprette én enkelt liste med negative søkeord og knytte den til alle søkekampanjer.  Hvis du vil legge til et nytt negativt søkeord i alle disse kampanjene, legger du det bare til i listen, så oppdateres det automatisk på tvers av alle kampanjer.  Hvis du oppretter en ny kampanje, kan du også legge til listen med negative søkeord for å ekskludere alle de nødvendige ordene ved hjelp av noen få klikk.

Gå til brukerstøtten hvis du vil lese mer om hvordan du kommer i gang med lister med negative søkeord.

Skrevet av Dan Friedman - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet