I de tidligere innleggene snakket vi om det grunnleggende ved å bruke søkeord, skrive annonsetekst og å bruke språk og geografisk målretting. I fjerde del av denne bloggserien for nybegynnere, eller annonsører som bare trenger å få repetert det grunnleggende ved AdWords, skal vi fokusere på hvordan du bruker riktige bud og riktig budsjett.

Kostnad per klikk (CPC, cost-per-click) er prisen du betaler når en forbruker klikker på annonsen din.  Daglig budsjett er budsjettet du er villig til å bruke per dag (per kampanje). Det blir enklere å beregne daglige budsjetter hvis du har tommelfingerreglene nedenfor i tankene:

  • Se på ditt nettbaserte markedsføringsbudsjett i en periode på en måned, og del det deretter på 30 dager, for eksempel 300 GBP/30 dager = 10 GBP/dag. Dette er en enkel måte å fastslå det daglige budsjettet på, som i dette tilfellet er på 10 GBP/dag.
  • Bruk fanen Muligheter for å analysere budsjettet og få budforslag, for eksempel om hvordan du kan balansere kostnader og trafikk.

Noen av fordelene med disse forslagene er at du nå vil ha hundre prosent kontroll over kostnadene, ettersom du aldri kommer til å bruke mer enn budsjettet. Ettersom du bare betaler når noen klikker på annonsene dine når du velger CPC-budgivning, kommer du bare til å bruke penger på kunder som faktisk viser interesse for ditt produkt eller din tjeneste. Du skal også bestemme hvor mye du vil bruke per klikk, og samtidig reduserer vi den faktiske CPC-en, slik at du betaler lavest mulig pris for annonsens plassering på siden. Du kan også angi CPC-bud for enkeltsøkeord.

Vi håper at disse tipsene vil være nyttige for deg når du annonserer med AdWords. Ikke glem å se begynnerveiledningen for AdWords i brukerstøtten for AdWords hvis du ønsker mer informasjon og veiledning. Sist, men ikke minst, må du huske å holde utkikk etter neste innlegg i denne bloggserien for nybegynnere.

Skrevet av Kristin Sarstedt og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet