Ligger du våken om natten og lurer på hvordan det går med budene dine? Planlegger du ferier rundt svingninger i klikkvolum?

Det er tidkrevende å administrere en AdWords-konto slik at du får mest mulig ut av den. Dette er tid du kunne ha brukt på å ivareta andre viktige deler av virksomheten din. Derfor har vi utviklet automatiserte regler, en ny funksjon som gir deg fordelene ved 24-timers kontoadministrasjon samtidig som du får tid til å fokusere på andre viktige ting.

Med automatiserte regler kan du opprette regler for å automatisere bud-, budsjett- og statusendringer i en bestemt del av kontoen (valgte søkeord, annonsegrupper, kampanjer og annonser) som utløses på et bestemt tidspunkt. Automatiserte regler kan for eksempel opprettes for å utføre følgende oppgaver:

  • Aktivere annonser som markedsfører et bestemt tilbud sent en søndag kveld når tilbudet trer i kraft.
  • Automatisk øke budet til CPC for første side for alle søkeord i en kampanje som inneholder ordet salg.
  • Generere mer trafikk på de beste handledagene ved å automatisk øke det daglige budsjettet på mandager, og redusere det på onsdager.

La oss se på et eksempel. La oss si at vi selger Google-vekkerklokker, og at vi vil at annonsen vår skal vises på en topplassering for søkeord som inneholder uttrykket "vekkerklokke". Vi kan opprette en regel for å automatisk øke budene for disse viktige søkeordene når den gjennomsnittlige plasseringen faller under 2. Vi går først til fanen Søkeord i kampanjen, klikker på rullegardinmenyen Automatiser og velger Endre maks. CPC-bud når ...


I vinduet som åpnes, angir vi at vi vil øke budene med 10 %, med et høyeste bud på NOK 28, når bestemte kriterier oppfylles. I dette tilfellet er kravene våre at søkeordene inneholder ordet "vekkerklokke", og at de har en gjennomsnittlig plassering som er lavere enn 2.


Deretter angir vi at regelen skal kjøres daglig kl. 06.00 med data fra gårsdagen. Gi regelen et navn og angi at du vil følge med på endringer ved å motta en e-post hver gang regelen kjøres.

Vi anbefaler at du klikker på Forhåndsvis resultater for å vise en liste over endringer som ville ha blitt gjort hvis regelen ble kjørt umiddelbart. Klikk på Lagre når du er sikker på at alt er i orden.

Hvis du vil administrere reglene du har opprettet og følge med på endringene som gjøres i kontoen hver dag automatisk, kan du gå til delen Kontrollpanel og bibliotek i kontoen og klikke på Regler.

Hvis du regelmessig utfører manuelle oppgaver, anbefaler vi at du ser på hva de automatiserte reglene kan gjøre for deg. Når du har gjort dette, vil vi gjerne ha tilbakemeldinger om hvordan vi kan gjøre automatiserte regler enda bedre. Derfor må du gjerne fortelle oss hvordan det går!

Hvis du vil ha mer informasjon om automatiserte regler, går du til brukerstøtten for AdWords.

Skrevet av Lisa Coffey - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet