I januar i fjor lanserte vi en klikk for å ringe-funksjonalitet for mobilannonser, som gjør det mulig for annonsører å kommunisere direkte med potensielle kunder over telefonen. På mindre enn et år har klikk for å ringe-annonser (CTC, click-to-call) fått atskillig vind i seilene, og hundretusenvis av annonsører bruker annonseformatet i dag. De siste tre månedene har vi faktisk sett at antall Google-annonsører som bruker telefonutvidelser på mobil, har økt med 28 % per måned globalt. I tillegg genererer klikk for å ringe-annonser millioner av samtaler hver måned, både på Googles søke- og displaynettverk.

Vi er glade for å se denne responsen på klikk for å ringe-annonser, og dette er bare begynnelsen! Siden den første lanseringen, har vi fortsatt å forbedre CTC-plattformen ved å utvikle en rekke nye annonseformater som hjelper annonsørene med å nå markedsføringsmålene sine. I studier som nylig ble utført, fant vi ut at klikk for å ringe-annonser har en 6–8 % økning i gjennomsnittlig klikkfrekvens, sammenlignet med annonser uten telefonnumre. For å hjelpe deg med å maksimere effekten av klikk for å ringe, har vi satt sammen følgende beste fremgangsmåter for våre nylige CTC-forbedringer, slik at du lett kan velge det annonseformatet som passer best for kampanjemålet ditt. Vær oppmerksom på at mens disse annonseformatene er kvalifisert for visning på Google displaynettverk, er disse tipsene spesifikke for kampanjer som målrettes mot Google.no, og som er valgt til å vises på avanserte mobile enheter med fullverdige nettlesere.

Lede samtaler til et sentralisert nummer med telefonutvidelser
Enten du er nasjonal annonsør ved et telefonsenter eller bare ønsker å lede samtaler til et bestemt telefonnummer, kan annonseformatet for telefonutvidelser være et nyttig verktøy. Med telefonutvidelser kan du ta med et telefonnummer i mobilannonsen som vil være det samme uansett hvor annonsen vises.  Hvis du for eksempel har et nasjonalt 1-800-nummer og legger det til i telefonutvidelsen, vil det resultere i at annonsen viser dette nummeret for brukere som befinner seg i California eller i New York.  Hvis du gir kunder muligheten til å ta kontakt med deg direkte med en gang, er det en fin måte å lede potensielle kunder på og salget for virksomheten din. Hvis du vil vite mer om dette annonseformatet, kan du lese hjelpesiden for telefonutvidelser.

Fokus på telefonhenvendelser med bare anrop-reklame
Mange virksomheter verdsetter telefonhenvendelser og nettstedbesøk ulikt. Hvis du spesielt ønsker å kommunisere med kundene dine over telefonen, kan du nå bruke bare anrop-reklame for å opprette kampanjer som utelukkende er fokusert på å lede telefonhenvendelser til virksomheten din. Ettersom det er en visning som fungerer med telefonutvidelser, sikrer bare anrop-reklame at telefonnummeret ditt er den eneste klikkbare delen av mobilannonsen din. Ettersom et anrop koster det samme som et klikk på annonsen din, kan du fokusere fullt og helt på å generere telefonkontakt med den ønskede målgruppen via mobilkampanjene dine.

Nå lokale kunder med adressetillegg
Prøver du å kommunisere med lokale kunder som er på farten og klare til å handle? Du kan legge til et stedsspesifikt virksomhetstelefonnummer i annonsene dine som kan hjelpe deg med å få kontakt med denne målgruppen. La oss si at du eier en kjede med pizzarestauranter, og du vil sikre at kundene med en gang kan nå pizzastedet som ligger nærmest dem. Ettersom annonser med adressetillegg betjenes basert på en brukers plassering, vil sultne kunder klikke og ringe den nærmeste restauranten i stedet for en restaurant på den andre siden. En annen fordel er at dette annonseformatet viser adressen din og plasseringen av virksomheten din på et utvidbart kart som kan hjelpe kundene med å navigere til butikken din.  Hvis du vil ha mer informasjon om dette annonseformatet, kan du lese hjelpesiden for adressetillegg.

Vi håper du syns at disse tipsene er nyttige, og vi ser frem til å kunne utvikle flere klikk for å ringe-funksjoner for deg i fremtiden.

Skrevet av: Surojit Chatterjee, produktansvarlig for Googles mobilannonser