Med verktøyet for annonseforhåndsvisning kan du kontrollere hvordan annonsene dine ser ut på Google, uten at ekstra visninger eller klikk registreres for annonsen. Ved å angi en bestemt plassering for forhåndsvisningen kan du se hvordan annonsene kommer til å se ut for en vanlig bruker i Bergen, selv om du holder til i Oslo.

Vi har nylig gitt forhåndsvisningsverktøyet en ansiktsløftning og lansert noen nye, nyttige funksjoner. Hvis du er logget på kontoen din når du forhåndsviser annonsene, vil du nå se integrerte søkeorddiagnoseresultater. I eksempelet nedenfor har vi skrevet inn søkeordet "røde roser" for å se om det utløser annonser i Bergen:



I tillegg til at forhåndsvisningsverktøyet for annonser viser annonsene for det aktuelle søket, bekrefter verktøyet nå spesifikt at annonsen din vises, og er koblet til relevant kampanje og annonsegruppe. Hvis annonsen din ikke vises, forteller forhåndsvisningsverktøyet deg hvorfor, slik at du kan forstå om du trenger å justere budene, stedsmålrettingen, det daglige budsjettet eller om du bør vurdere å optimalisere kontoen.

Ved å bruke den nye innstillingen Enhet kan du også vise og diagnostisere annonsene for høyteknologiske mobile enheter. Du kan til og med tilpasse den bestemte enheten og operatøren du er interessert i, slik at det blir enklere å kontrollere annonseeksponeringen på flere enheter uten at du må låne telefonene til alle vennene dine.



Denne funksjonen er spesielt relevant hvis du bruker adressetillegg for å målrette mobilannonsekampanjer mot et annet område enn der du befinner deg. Ved å legge inn informasjon om bredde- og lengdegrader i forhåndsvisningsverktøyet for annonser, kan du raskt kontrollere at virksomhetsadressen din vises på riktig måte i annonsene dine for mobilbrukere på et bestemt sted. Du kan også finne ut om en hyperlokal avstandsmåler vises for annonsene dine, slik at brukerne kan se nøyaktig hvor langt de er fra virksomheten din.

Du kan utforske disse nye funksjonene ved å finne verktøyet for annonseforhåndsvisning på fanen Rapportering og verktøy i AdWords-kontoen, eller ved å gå direkte til www.google.no/adpreview.

Skrevet av Kaan Baloglu - Google Mobile Ads Software Engineer og  Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet