I del fem i serien for nybegynnere, eller annonsører som bare trenger å få repetert det grunnleggende ved AdWords, skal vi snakke om hvordan annonserangering og kvalitetspoeng fungerer i søkenettverket.

Hvordan annonsene er plassert blant de sponsede koblingene, og hva du kan gjøre for å forbedre annonserangeringen, er spørsmål som mange av annonsørene våre stiller seg selv. En søkeordmålrettet annonse rangeres på en søkeresultatside basert på søkeordets høyeste bud for kostnad per klikk og kvalitetspoeng. Kvalitetspoengene er basert på de nylige resultatene for søkeordet og annonsen, hvor relevante de er i forhold til søket og andre relevante faktorer.

Annonserangering = CPC-bud × kvalitetspoeng
For å få best mulig annonserangering og dermed en høyere plassering er det viktig å gjøre følgende:

  • Ha relevante søkeord og relevant annonsetekst, en høy klikkfrekvens på Google, og et høyt CPC-bud. Du kan oppnå dette ved å sikre at søkeord, destinasjonsside og annonsetekst er knyttet til hverandre.
  • Kontroller at nettstedet oppfyller retningslinjene for destinasjonssider, av kvalitetshensyn.
  • Det er svært viktig at Google gir brukerne våre relevant informasjon og en positiv brukeropplevelse, og det fører oss til kvalitetspoengene. Det er derfor kvalitetspoengene må være høye før en annonse kan rangeres på topplasseringen.
  • Sponsede koblinger og naturlige søkeresultater fungerer uavhengig av hverandre. Hvis du trenger hjelp med søkemotoroptimalisering, kan du bruke disse «retningslinjene for nettredaktører» for fremtidig rettledning.


Ved å følge tommelfingerreglene ovenfor skal du ikke bare kunne øke kvalitetspoengene, men også få en høyere annonserangering, og samtidig kan kostnadene per klikk bli redusert. Med andre ord kan du annonsere mer med samme budsjett hvis du har flere kvalitetspoeng.

Vi håper at disse tipsene vil være nyttige for deg når du annonserer med AdWords. Ikke glem å se begynnerveiledningen for AdWords i brukerstøtten for AdWords hvis du ønsker mer informasjon og veiledning. Se også denne gratis veiledningen, fra AdWords nettbasert opplæring, for å lære enda mer om annonserangering. Sist, men ikke minst, må du huske å holde utkikk etter neste innlegg i denne bloggserien for nybegynnere.

Skrevet av Kristin Sarstedt og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet