I del seks i serien for nybegynnere, eller annonsører som bare trenger å få repetert det grunnleggende ved AdWords, skal vi snakke om hvor viktig det er å ha en god kontostruktur.

Som du kanskje vet, består AdWords-kontoen av tre nivåer: konto, kampanje og annonsegruppe. Nedenfor finner du tommelfingerregler som kan være nyttige å tenke på når du strukturerer kontoen.

  • Strukturer AdWords-kontoen i henhold til nettstedet ditt og produktene eller tjenestene du tilbyr.
  • Gi kampanjene og annonsegruppene navn i henhold til tipsene ovenfor.
  • Hver annonsegruppe bør inneholde 10-20 positive søkeord og 5-10 negative søkeord.

Hvis du for eksempel er bruktbilforhandler som ønsker å annonsere både i Sverige og Norge, kan du begynne med å lage en kampanje som målretter seg mot personer som snakker svensk i Sverige, og en annen kampanje som målretter seg mot personer som snakker norsk i Norge. Hvis du selger to biltyper, i dette tilfellet Volvo og Saab, kan du lage én annonsegruppe for hver biltype under hver kampanje.

Kampanje A: Bruktbiler – Sverige
Annonsegruppe A.1: Volvo
Annonsegruppe A.2: Saab

Kampanje B: Bruktbiler – Norge
Annonsegruppe B.1: Volvo
Annonsegruppe B.2: Saab

For annonsegruppe A.1 (brukte Volvo-biler i Sverige) skal du skrive annonser på svensk som omhandler de brukte Volvo-bilene du selger. Søkeordene må være svært relevante for annonseteksten og for destinasjonssiden, og de må omhandle «brukt Volvo», «kjøp brukt Volvo», «billig Volvo» osv.

En fordel med en god kontostruktur er at dette gir en oversikt over dine nettbaserte markedsføringsaktiviteter. Ved å holde strukturen i tråd med nettstedet og produktene eller tjenestene du tilbyr, er det enklere å gjøre endringer og optimalisere kontoen.

Vi håper at disse tipsene vil være nyttige for deg når du annonserer med AdWords. Ikke glem å se begynnerveiledningen for AdWords i brukerstøtten for AdWords hvis du ønsker mer informasjon og veiledning. Sist, men ikke minst, må du huske å holde utkikk etter neste innlegg i denne bloggserien for nybegynnere.

Skrevet av Kristin Sarstedt og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet