Det blir stadig enklere å nå ut til de mange brukerne som er på farten. I løpet av fjoråret ble antallet søk fra mobile enheter med fullverdige nettlesere så mye som firedoblet. Har du optimalisert kampanjene for mobil? En smart strategi for å bedre mobilresultatene, er å opprette mobilspesifikke kampanjer som er atskilt fra skrivebordskampanjene. Vi har sett at annonsører som bruker kombinerte mobil- og skrivebordskampanjer opplever en gjennomsnittlig økning på 11,5 % i klikkfrekvens for mobil når de går over til å kjøre og optimalisere en separat mobilkampanje.

Hvorfor du bør opprette mobilspesifikke kampanjer
Mange annonsører bruker i dag hybridkampanjer som er målrettet både mot stasjonære datamaskiner og mobile enheter. Dette er en trygg og god strategi for dem som ikke har brukt mobilannonsering før og ønsker å øke rekkevidden. Hvis du derimot ønsker konkurransefortrinnn og optimale mobilresultater, er det et smart trekk å opprette separate AdWords-kampanjer for mobil. Du får da større kontroll over de funksjonene som har direkte innvirkning på resultatene, og kan optimalisere annonsestrategien spesifikt for mobilplattformen. Når du har opprettet en mobilkampanje, anbefaler vi at du følger disse optimaliseringstipsene:

  • Ta kontroll og vis større fleksibilitet: Ved å bruke en separat mobilkampanje blir det lettere å se og evaluere de mobilspesifikke resultatene. Samtidig får du bedre mulighet til å optimalisere bud, søkeordlister og annonser uten å påvirke skrivebordskampanjen.
  • Separate budsjetter og bud for mobil: Resultatsiden for mobilsøk har fem ledige annonseplasser, mens siden for skrivebordssøk har ti. Konkurransen om mobilplassene er derfor større, og det gjelder å by aggressivt for å sikre at annonsene vinner frem og får en godt synlig plassering.
  • Skreddersy annonser for mobil: For å tiltrekke mer oppmerksomhet fra mobilbrukerne kan du opprette mobilspesifikke annonsekopier og handlingsfremmende uttrykk av typen «Få tilbud på telefonen». Du kan også tilpasse funksjoner som blant annet Nettstedskoblinger for annonser og sende brukerne til sider med mer relevant innhold for mobil (f.eks. butikkoversiktsider).
  • Få mest mulig ut av mobilkampanjen: Du kan dra større fordel av kraftige mobilspesifikke annonsefunksjoner som for eksempel klikk for å ringe og stedsbaserte tjenester som gjør at brukerne enkelt og praktisk kan få relevante søkeresultater når de er på farten.

Slik kommer du i gang med separate mobilkampanjer
Når du skal opprette en separat mobilkampanje, lager du en AdWords-kampanje som er målrettet kun mot smarttelefoner. Sørg for å holde den atskilt fra kampanjer som målretter mot stasjonære og bærbare datamaskiner. Den raskeste og enkleste fremgangsmåten er å kopiere kampanjen din og søkeordene dine over til en separat mobilkampanje ved hjelp av AdWords Editor. Du kan kopiere hele kampanjen, eller velge ut kun de av søkeordene som gir best resultater på mobil.

Hvis du ikke har AdWords Editor, følger du trinnene nedenfor for å lage en ny mobilkampanje:
  1. Logg deg på AdWords.
  2. Opprett et regneark eller en tekstfil der du samler søkeordene fra eksisterende kampanjer.
  3. Klikk på Ny kampanje fra fanen Kampanjer i kontoen.
  4. Gå til rubrikken Nettverk og enheter i kampanjeinnstillingene, klikk på La meg velge under Enheter og fjern markeringen av Stasjonære og bærbare datamaskiner. Målrettingen skal nå vise at du har valgt Mobile enheter med fullverdige nettlesere.
  5. Lim inn søkeordene i relevante annonsegrupper i den nye mobilkampanjen.
  6. Pass på at enhetene for de gamle, kopierte kampanjene blir satt kun til Stasjonære og bærbare datamaskiner.
  7. Bruk funksjonen Delte utvidelser for å overføre eksisterende utvidelser (f.eks. steds- og telefonutvidelser) raskt og enkelt til de nye mobilkampanjene.

Vi håper at denne anbefalte fremgangsmåten kan være til god hjelp og gi deg enda mer effektiv mobilannonsering!

Skrevet av Dai Pham - Google Mobile Ads Product Marketing og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet