Innholdsmålretting i Google displaynettverk er en praktisk løsning for å nå frem til potensielle kunder når de leser nettinnhold som er direkte beslektet med produktene eller tjenestene du tilbyr. Frem til nå har du kunnet gjøre dette ved å angi søkeord som fungerer sammen for å vise annonsene dine på relevante nettsider. Denne uken vil du også kunne angi emner for å innholdsmålrette annonsene mot sider i Google displaynettverk. Med dette nye alternativet for innholdsmålretting vil du kunne velge fra over 1750 emner og underemner som du kan målrette annonsene med, og på den måten kan du raskt nå ut til et bredt publikum som er aktivt engasjert med innhold beslektet med virksomheten din.

Målretting av annonser ut fra emner kontra søkeord
Bruk av emner for å innholdsmålrette annonsene gir bred målretting og rekkevidde. Dette gjør det enkelt å kommunisere med en stor målgruppe, tiltrekke oppmerksomhet til produktene eller øke salgstallene. Når du bruker emnemålretting, vil systemet fastslå emnet på siden ut fra alle søkeordene på siden, og ikke kun bestemte søkeord. Samtidig kan innholdsmålretting med søkeord la deg målrette annonsene mot mer bestemte sider i displaynettverket, siden du bruker individuelle søkeord til å utvikle et tema i annonsegruppene. Begge målrettingsalternativene kan imidlertid brukes sammen for å nå en målgruppe over Google displaynettverk. La oss se på et eksempel.

La oss si at du selger digitalkameraer. Slik ville du kanskje brukt søkeord- og emnebasert innholdsmålretting sammen for å nå ulike kampanjemål som økning av bevisstheten og salgsøkning.

  1. Opprett en annonsegruppe som målretter underemnet Nyheter og aktuelle hendelser >> Teknologinyheter med en displayannonse for å gjøre teknologientusiaster mer oppmerksomme på kameraene dine.
  2. Deretter målretter du underemnet Foto og video >> Kamera med en displayannonse eller interaktiv medieannonser, for eksempel en videoannonse, for å informere brukere som er interessert i kameraer som har funksjonene og fordelene dine kameraer har.
  3. Til slutt oppretter du en separat annonsegruppe som bruker søkeordbasert innholdsmålretting med søkeord som er fokusert mot et bestemt merke eller kameramodell. Deretter kjører du en tekst- eller displayannonse som inneholder et spesialtilbud eller rabatt på kameraet for å oppfordre til kjøp blant brukere som leser anmeldelser av det kameramerket eller den kameramodellen.


Dette er bare ett eksempel på hvordan du kan bruke emne- og søkeordbasert innholdsmålretting sammen for å øke bevisstheten, øke vurderingen og føre til salg. Du kan også ekskludere emner og underemner for å avgrense målrettingen.

Som med andre målrettingsalternativer i displaynettverket, støtter innholdsmålretting etter emne alle annonseformater, bl.a. tekst-, display- og videoannonser, samt audiovisuelle annonser, i tillegg til alle våre budgivningsalternativer, for eksempel kostnad per klikk (CPC), kostnad per tusende visning (CPM) og kostnad per kjøp (CPA). I tillegg har du fortsatt tilgang til rapportering på nettadressenivå og andre verktøy, som for eksempel Konverteringsoptimerer.

For å finne ut om dette målrettingsalternativet passer for deg, kan du lese våre beste fremgangsmåter. Deretter kan du få vite mer ved å lese våre brukerstøtteartikler.

Skrevet av Emel Mutlu - Product Marketing Manager og Jonas Paulsen - Inside AdWords teamet