I del ti i serien for nybegynnere, eller annonsører som bare trenger å få repetert det grunnleggende ved AdWords, skal vi snakke om fordelene med å annonsere i displaynettverket. Hvor AdWords-annonser blir plassert er basert enten på søk eller nettstedinnhold, så Google-nettverket har to komponenter: søkenettverket og displaynettverket. I displaynettverket kan du målrette nettsteder som har inngått samarbeid med Google (visningspartnere), YouTube og bestemte Google-egenskaper.

Her er noen tommelfingerregler du bør følge når du annonserer i displaynettverket:
  • Lag en spesifikk kampanje for displaynettverket. Søkeord fungerer på forskjellige måter avhengig av om du annonserer i søkenettverket (relevans) eller displaynettverket (kontekst/temaer), og dermed kan du øke kvalitetspoengene hvis du skiller kampanjene.
  • Begynn med innholdsmålretting for annonsene, som gjør det enklere å se hvor annonsen din vises i displaynettverket.
  • Kjør kampanjen i 2-3 uker før du begynner å gjøre justeringer.
Fordelene med å publisere annonser i displaynettverket er at det er billigere enn i søkenettverket, du kan når som helst stoppe annonsene midlertidig, og du kan bruke mer dynamiske annonser. Det er også viktig å huske på at det er mindre konkurranse i displaynettverket sammenlignet med søkenettverket. Ved å annonsere med begge nettverkene, kan du nå ut til 95 prosent av Internett-brukerne. Hvis du skiller kampanjer for ulike nettverk, har også du bedre struktur på AdWords-kontoen, og det blir dermed enklere å administrere den. Sist, men ikke minst, må du huske at du kan bruke administrerte plasseringer i displaynettverket for å avgjøre hvilke nettsider som skal vises.

Vi håper at disse tipsene vil være nyttige for deg når du annonserer med AdWords. Ikke glem å se begynnerveiledningen for AdWords i brukerstøtten for AdWords hvis du ønsker mer informasjon og veiledning.

Sist, men ikke minst, må du huske å holde utkikk etter neste innlegg i denne bloggserien for nybegynnere.


Skrevet av: Kristin Sarstedt – Inside AdWords
Publisert av: Mi Tu Le - Inside AdWords