Registrering
Google Analytics er et gratisprodukt som sporer et nettsted og gir deg detaljert statistikk om besøkende på nettstedet. Analytics kan for eksempel vise deg hvordan andre fant nettstedet ditt, hvordan de utforsket det, og hvordan du kan forbedre brukeropplevelsen deres. Med denne informasjonen kan du øke avkastningen på nettstedet, oppnå flere konverteringer og tjene mer penger på nettet.

Vi håper at du vil ha glede av denne veiledningen, og at du får en nyttig innføring i rapporteringsgrensesnittet og de grunnleggende funksjonene. Hvis du vil lese denne veiledningen i tilknytning til Analytics-kontoen, logger du på med Google-kontoen din. Har du ikke en Analytics-konto? Registrer deg nå. Har du ikke en Google-konto? Få en konto i dag.


Startveiledning for Analytics:


Diagrammet nedenfor inneholder noen av funksjonene som er tilgjengelige for Google Analytics-brukere.



1. Klikk på denne koblingen for å gå tilbake til siden Analytics-innstillinger, slik at du kan få oversikt over og redigere alle dine Analytics-kontoer og -profiler. Derfra kan du gå til siden Profilinnstillinger, der du kan vise sporingskoden din og opprette mål og trakter.

2. Du kan også gå til en konto ved hjelp av denne rullegardinmenyen.
3. Siden Innstillinger er forskjellig fra siden Analytics-innstillinger. Her kan du angi e-postadressen som er knyttet til kontoen din, kontospråket og innstillinger for e-postvarsler.
4. Koblingen Min konto fører deg til en side som inneholder en liste over alle Google-kontoene dine.

Les mer om innstillingssiden for Google-kontoer.

5. Klikk her for å gå til Google Analytics-brukerstøtten. Du kan søke på over 30 000 sider med Google Analytics-innhold fra brukerstøtten, hjelpegruppen for Google Analytics og Internett.
6. Husk alltid å logge av kontoen din når du er ferdig.

Google Analytics-rapporter
Google Analytics har over 80 rapporter som hjelper deg med å måle resultatene for et nettsted -- ved hjelp av målinger for bruk, returnerende besøk eller tid på siden. Nedenfor finner du en liste over rapporter som var tilgjengelige i januar 2009. Husk imidlertid at Analytics kontinuerlig lanserer nye funksjoner og rapporter, og denne listen kan derfor bli endret og utvidet.

7. Besøkende

Denne delen inneholder informasjon om de besøkendes interaksjon med et nettsted, type besøkende og informasjon om hvordan de viser nettstedet.
  • Referansemåling, Kartoverlegg, Nye kontra returnerende, Språk, Besøkertrend, Lojalitet blant besøkende, Nettleseregenskaper, Nettverksegenskaper, Brukerdefinert
8. Trafikkilder

Finn ut hvordan ulike frakoblede og nettbaserte kilder sender trafikk til et nettsted. Vis hvilke kilder som genererer mest trafikk til et nettsted, og finn trender på grunnlag av grafene og diagrammene som vises.
  • Oversikt, Direkte trafikk, Henvisningsnettsteder, Søkemotorer, Alle trafikkilder, Søkeord, AdWords (inneholder AdWords-spesifikk informasjon, for eksempel AdWords-kampanjer og -søkeordplasseringer), Kampanjer, Annonseversjoner
9. Innhold

Alle disse rapportene gjelder sidene på et nettsted, og hvordan de besøkende samhandler med hver enkelt side. Disse dataene omfatter informasjon om tid på side, destinasjonssider og utgangssider samt et navigeringssammendrag for sider. Et annet gratisprodukt fra Google, Nettstedoptimerer, har vist seg å være nyttig for annonsører som ønsker å øke antall konverteringer ved å teste ulike innholdsversjoner. Du kan lese mer om dette her.
  • Oversikt, Toppinnhold, Innhold etter tittel, Detaljer om innhold, Beste destinasjonssider, Beste utgangssider, Nettstedoverlegg, Nettstedsøk, Aktivitetssporing (på betastadiet)
10. Mål

Hvis du har angitt mål for Analytics-kontoen, vil du se data i disse rapportene.

Lær hvordan du konfigurerer mål og trakter .
  • Oversikt, Konverteringer totalt, Konverteringsfrekvens, Målbekreftelse, Omvendt målbane, Avbrutte trakter for mål, Traktvisualisering
11. Netthandel

Disse rapportene gir eiere av nettsteder med netthandel svært nyttig informasjon om inntekter, transaksjoner og netthandelsaktivitet på et nettsted. En av delene inneholder informasjon om produktresultater, og du kan vise produktene som selger best, helt ned til SKU-nummer.
  • Oversikt, Totalinntekter, Konverteringsfrekvens, Gjennomsnittlig bestillingsverdi, Produktresultat (Produktoversikt, Produkt-SKU-er, Kategorier), Transaksjoner, Besøk før kjøp, Dager før kjøp
12. Lag en tilpasset rapport med beregningene og dimensjonene du ønsker. Hvis du vil vite mer, kan du lese hurtigveiledningen.

13. Innstillinger - avanserte segmenter og e-post

Avansert segmentering: Del opp dataene slik du ønsker å se dem. Klikk på Avanserte segmenter for å opprette disse segmentene og bruke dem i rapporter. Les gjennom veiledningen og se på videoen om denne kraftige funksjonen her.

E-post: Administrér planlagte e-postrapporter. Hvis du vil lære hvordan du endrer dem, kan du lese denne artikkelen.

14. Klikk på en av disse hjelperessursene for å få spesifikk informasjon om rapporten du viser, få tips om hvordan du tolker og bruker informasjonen for en kampanje, eller finne svar på spørsmål som andre brukere har stilt.
15. Velg på denne rullegardinmenyen hvis du vil gå til en annen Analytics-konto.

16. Bruk det avanserte segmentet du har opprettet, i en rapport, og sammenlign det side ved side med andre diagrammer. Se nummer 13 hvis du vil vite mer om avanserte segmenter

17. Velg en datoperiode i en kalender eller tidslinje, og fremstill rapportdataene grafisk ved å klikke på pilen. Du har også mulighet til å sammenligne med tidligere data i denne delen. Du finner instruksjoner for bruk av denne funksjonen her.

18. Fremstill en rapport grafisk basert på dag, uke, måned eller time (der det er tilgjengelig). Mer informasjon.
19. Valgt datoperiode, diagramvisning, avansert segment eller beregning vises som et diagram her.

20. Få et raskt overblikk over nøkkelverdiene for kontoen her.

21. Legg til eller slett moduler for rapportøyeblikksbilder i oversikten. Hvis du vil legge til en modul, går du til ønsket rapport og klikker på Legg til i oversikten øverst i rapporten. Hvis du vil slette en modul, klikker du på X-en øverst til høyre i hver modul i oversiktsrapporten.

Installasjon av Analytics:
1. Finne den tilpassede sporingskoden for Google Analytics
Sporingskoden er Profilspesifikk. Det er derfor du bare kan få tilgang til den via siden Profilinnstillinger for en bestemt profil. Les Hvor kan jeg finne min sporingskode? hvis du vil ha alle instruksjonene. Nedenfor ser du et eksempel på hvordan kodebiten vil se ut. Du må oppdatere «xxxx-x» i eksemplet nedenfor med ditt eget Google Analytics-kontonummer. Dette kontonummeret finner du i din personlig tilpassede sporingskode for Google Analytics.

<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.no/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
try{
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxxx-x");
pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
</script>

2. Implementering av koden
Når du har funnet kodebiten, kopierer og limer du den inn nederst i innholdet rett foran koden for hver enkelt side du planlegger å spore. Hvis du bruker et vanlig tillegg eller en vanlig mal, kan du angi dette her. Hvis du vil implementere sporingskoden for sikre sider (for eksempel https://), kan du lese Hvordan får jeg tilgang til sporingskoden for sikre sider?

3. Implementering av koden for unike sider
Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du implementerer sporingskoden for datadrevne sider eller sider med rammer, kan du følge instruksjonene fra den relevante delen i Google Analytics-installasjonsveiledningen.

4. Feilsøking
Du skal være ferdig med en gang du installerer og lagrer sporingskoden for sidene dine. Hvis du venter 24 timer og fremdeles ikke ser noen data, kan du lese Hvorfor sporer ikke Google Analytics nettstedet mitt?

Hvis du ikke vet hvordan du legger inn koden på sidene på nettstedet, kan du kontakte nettredaktøren og be ham eller henne om å følge fremgangsmåten ovenfor

Skrevet av: Shlomit Revach, Inside AdWords Team
Publisert av: Mi Tu Le