Carphone Warehouse ble grunnlagt i Storbritannia i 1989 som en mobiltelefonforhandler. De har nå en portefølje bestående av tusenvis av butikker i ni europeiske land, samt en nettbutikk.

På grunn av de ulike kanalene kundene deres kan bruke for å få tilgang til produktene, var det et logisk valg å koble disse kanalene til en strategi for mobilmarkedsføring. «Carphone Warehouse har helt klart en naturlig posisjon i dette nye mobilmarkedet, og vi ser det som en viktig og effektiv måte å øke salget på, men også en måte å kunne tilby hjelp gjennom flere kanaler på,» sier Gareth Jones, sjefen for nettbasert markedsføring i selskapet.

Det første trinnet var å opprette et nettsted optimalisert for mobil. «Hvis du søkte etter «carphone» på mobiltelefonen tidligere, kom du til det opprinnelige nettstedet. Vi solgte gjennom dette nettstedet, men det skyldtes mest av alt brukernes hardnakkede ønske om å søke, bla gjennom og ende opp på betalingssiden.» Mobilnettstedet utnytter mulighetene i telefonen med en klikk-for-å-ringe-funksjonalitet, sånn at brukeren kan kontakte kundesenteret og foreta et kjøp.

Deretter jobbet selskapet tett med byrået Efficient Frontier for å bygge en kampanje spesielt for mobil, der de ofte analyserte resultatene for å avgrense søkeordlistene. I tillegg la de til et klikk-for-å-ringe-nummer i tekstannonsene. «Klikk-for-å-ringe er en viktig del av vår betalte markedsføringsaktivitet, ettersom det åpenbart øker antallet anrop som fører til konverteringer,» sier Gareth.

Carphone Warehouse begynte å undersøke nye annonseformater for AdWords som er laget for mobil. Med nettstedkoblinger for mobilannonser, som lar en AdWords-tekstannonse som vises på en avansert mobilenhet ha to koblinger til et nettsteds dypere innhold, tok Carphone Warehouse med en kobling til butikksøkersiden. «Det er en dynamikk du får ved bruken av flere kanaler. Du er ute og spaserer, du har lyst til å kjøpe en telefon, du trenger å vite hvor Carphone Warehouse er, og du bruker mobiltelefonens søkefunksjon for å gjøre det,» uttaler Gareth. Klikkfrekvensen for nettstedskoblinger for mobilannonser var 312 prosent høyere enn for mobilsøkaktivitet der nettstedskoblinger ikke ble vist.

Du kan laste ned en PDF-versjon av kasusstudien av Carphone Warehouse her.


Skrevet av: Michael Schipper, markedsavdelingen for Googles mobilannonser. Inside Google AdWords
Publisert av: Mi Tu Le