Uavhengig av om de jobber for å skape økt bevissthet eller økt salg har alle markedsførere som mål å nå ut til personer som kan tenkes å være interessert i et bestemt produkt eller en bestemt tjeneste. Innholdsmålretting på Google displaynettverk gjør at du kan nå frem til potensielle kunder i det ene øyeblikket de uttrykker interesse ved å søke etter relevant innhold. Hva skjer hvis noen som har søkt etter kameraer, plutselig surfer videre til et annet nettsted for å lese nyheter eller en favorittblogg? Ettersom brukeren har forflyttet seg til et ikke-tilknyttet nettsted, har ikke markedsføreren lenger mulighet til å bruke innholdsmålretting for å vise annonser til den potensielle kunden.

For nesten to år siden annonserte vi en betaversjon for interessekategorier på Google displaynettverk. Vi har jobbet kontinuerlig med å gjøre denne funksjonen tilgjengelig for stadig flere, og i dag har alle AdWords-annonsører mulighet til å bruke interessekategorier. Slik fungerer det: Brukerens nettleser knyttes til relevante interessakategorier ut fra hvilke sider brukeren er innom (særlig sider som har blitt besøkt nylig eller ofte). Ved hjelp av disse kategoriene kan du vise annonser til de personene som det er mest sannsynlig at vil kjøpe produktene eller tjenestene dine, og du kan i tillegg nå frem til dem både på innholdsrelevante nettsteder og alle typer nettsteder i Google displaynettverk.

Utvalget på mer enn 1000 interessekategorier fra økoturisme til mobiltelefoner burde gjøre det mulig for alle annonsører å finne en passende kategori. Ettersom displaynettverket hver dag besøkes av mer enn 500 millioner brukere som er interessert i disse kategoriene, finnes det rikelig med potensielle kunder å nå ut til. Som alltid betaler du kun auksjonspris for klikk eller visninger. Annonsørene som har deltatt i betaperioden har meldt om svært positive resultater.Én av dem oppnådde for eksempel 40% større merkevarebevissthet, mens en annen (en skobutikk) fikk 400% flere konverteringer til en lavere annonseringskostnad per salg.

Selv om vi har gjort interessekategorier tilgjengelig for flere annonsører, er målet fremdeles å tilby brukere optimal kontroll og klarhet. Brukerne kan når som helst se og redigere interessekategoriene eller permanen velge bort mottak av interessebaserte annonser ved hjelp av Annonseinnstilingsbehandler. Vi merker dessuten annonsene våre med logoen "Annonser fra Google" for å gi brukerne innsikt i og valgmuligheter for de annonsene de ser.

Vi håper du vil bruke disse interessekategoriene til å oppnå enda bedre kampanjeresultater. Vi er sikker på at de vil være til effektiv hjelp for å nå frem til flere interesserte brukere, øke bevisstheten rundt produktene og tjeneste du tilbyr, og forbedre salget. Gå til brukerstøtten for å finne mer informasjon.


Skrevet av: Jon Krafcik, produktansvarlig for Google displaynettverk
Publisert av: Mi Tu Le