For noen uker siden skrev vår sjeføkonom, Hal Varian, et innlegg om forståelse av verdien for gjennomsnittlig plassering. Som Hal forklarte, er det en stor forskjell på at annonsen vises i plassering nummer 1 ovenfor søkeresultatet og at annonsen vises i plassering nummer 1 på siden.  Hal sier: «Dette skillet er viktig, ettersom annonser som vises ovenfor søkeresultatene, i gjennomsnitt får vesentlig flere klikk enn annonser som vises på høyre side.»  Med bakgrunn i dette «viktige skillet» har vi gleden av å lansere det nye segmentet «Øverst kontra på siden» i AdWords-rapporten.

Fra og med denne uka kan du bruke rapportsegmentet «Øverst kontra på siden» for å vise resultatet for annonsene inndelt etter plasseringen over og ved siden av søkeresultatene.  Med tilgang til denne nye informasjonen er det enklere å optimalisere søkekampanjene ved å se nærmere på forholdet mellom annonsenes plassering og annonsenes klikk og konverteringer.  Nå er det også enklere for annonsører å se når og hvor deres viktigste varemerker utløser annonser ovenfor søkeresultater.

Slik viser du data for «Øverst kontra på siden»

Hvis du ønsker å segmentere resultatdataene etter annonsenes plassering på søkeresultatsidene på Google eller hos Googles søkepartnere, behøver du bare å legge inn segmentet «Øverst kontra på siden» i datatabellen. Slik gjør du det:

1. Velg fanen Kampanje, Annonsegrupper, Annonser eller Søkeord i AdWords-kontoen.
2. Klikk på Segment i verktøylinjen over datatabellen.
3. Velg Øverst kontra på siden i rullegardinmenyen. Resultatene vises i rader under hver enkelt annonse.


Besøk brukerstøtten for AdWords hvis du ønsker mer informasjon om rapportering av topplasseringer og hvordan oppnå flere topplasseringsvisninger.


Skrevet av: Andrew Truong, Inside Google AdWords
Publisert av: Mi Tu Le