Vi har nylig foretatt en liten endring i måten kampanjeinnstillingene fungerer på i Google displaynettverk. Denne endringen påvirker kampanjene som oppfyller disse kriteriene:
• Google displaynettverk er valgt for kampanjen
• Målretter bare søkeord i minst én annonsegruppe
• Har kampanjeinnstillingen «Relevante sider bare på plasseringene, målgruppene og emnene jeg administrerer»

Bakgrunn
Når du setter opp en kampanje for Google displaynettverk, har du to alternativer du kan velge blant:
• (1) Relevante sider over hele nettverket
• (2) Relevante sider bare på plasseringer, målgrupper og emner jeg administrerer

Med alternativ (1) plasserer Google automatisk annonsen din på relevante nettsider basert på søkeordene i kampanjen. Med alternativ (2) har du større kontroll over hvor annonsen vises: annonsene vises på relevante nettsider bare i angitte plasseringer, målgrupper eller emner.

Hvis du nå velger alternativ (2) og bare legger til søkeord, er ikke annonsene dine kvalifisert for visning. Dette innebærer at du får null visninger i disse annonsegruppene på Google displaynettverk.

La oss for eksempel si at du selger joggesko og bruker søkeordene «treningssko», «joggesko» og «løpesko». Hvis du bare har valgt å bruke displaynettverket og du har valgt innstillingen «Relevante sider bare på plasseringene, målgruppene og emnene jeg administrerer», er annonsene dine bare kvalifisert til å vises på bestemte plasseringer og for bestemte målgrupper eller emner. Ettersom du ikke bruker emner, plasseringer eller målgrupper, blir ikke annonsene vist på Google displaynettverk.

Hva blir endret?
Annonser med denne typen innstillingskonflikt blir heretter vist på relevante sider i hele Google-nettverket basert på søkeordene du har valgt. Hvis vi ser tilbake på det forrige eksemplet, innebærer endringen at annonsene nå blir vist på sider i Google displaynettverk som omhandler «treningssko», «joggesko» og «løpesko».

Hvis du legger til en plassering, en målgruppe eller et emne, vil annonsen fortsatt kun bli vist på relevante sider for plasseringen, målgruppen eller emnet.

Viktig: Ingen endringer er nødvendige i eksisterende annonsegrupper siden de som oppfyller disse kriteriene, vil forhindres fra å vises på relevante sider i hele nettverket. Les mer

For å gjøre disse kampanjeinnstillingene klarere, har vi også endret navn på innstillingene.
Vi endret disse to alternativene til:
• (1) Vis annonser på sider som samsvarer med den bredeste målrettingsmetoden
• (2) Vis annonser bare på sider som samsvarer med alle de valgte målrettingsmetodene

Før
Relevante sider over hele nettverket
Relevante sider bare på plasseringer, målgrupper og emner jeg administrerer


Etter
Vis annonser på sider som samsvarer med den bredeste målrettingsmetoden
Vis annonser bare på sider som samsvarer med alle de valgte målrettingsmetodene


Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du bruker kampanjeinnstillingene og målrettingsmetodene våre til å kontrollere hvor annonsene dine vises, kan du gå til brukerstøtten.

Innlegg skrevet av Andrew Truong, Inside AdWords
Publisert av Håvard Nyberg, Inside AdWords Norge