Utforming av direkte respons-annonser

Hvis du utformer visningsannonser med direkte respons-mål, må annonsene dine være iøynefallende, formidle viktig informasjon og gi brukerne lyst til å klikke seg inn på nettstedet ditt. For å gjøre det enkelt å komme i gang har vi samlet de 10 beste tipsene basert på erfaringer fra hundrevis av Google AdWords-kontogrupper.

Disse 10 tipsene vil hjelpe deg med å oppnå effektive direkte respons-markedsføringskampanjer.

1. Handlingsfremmende uttrykk
Et handlingsfremmende uttrykk oppfordrer brukerne til å klikke og informerer dem om hva som følger. Bruk indirekte uttrykk som «Utforsk nå» for å oppfordre til handling uten å kreve en forpliktelse.

2. Handlingsfremmende uttrykk i hver enkelt ramme
Ta med et handlingsfremmende uttrykk og et hovedbudskap i hver enkelt ramme i annonsen – særlig den siste rammen. Formidle disse viktige punktene hver gang en bruker blir oppmerksom på annonsen.

3. Firma- eller merkevarelogo
Fremhev en merkevare- eller produktlogo for brukerne i alle rammer.

4. Prissetting og markedsføring
Jo mer informasjon om prissetting en bruker kan finne i en annonse, desto bedre. Du bør vurdere å tilby kampanjepriser. Rabattilbud og rabattkoder kan skape økt oppmerksomhet.

5. Klart verdipotensiale
Ta med et klart, engasjerende budskap som fremhever fordelene ved produktet eller tjenesten du tilbyr. Hvis annonsen er animert, bør du presentere et verdipotensiale i hver ramme.

6. Tidsperspektiv
Gi annonsen et tidsperspektiv. Ved å henvise til reelle tidsfrister eller begrensninger på mengde eller tilgjengelighet kan du overtale brukerne til å vurdere budskapet ditt umiddelbart.

7. Koordiner farger og bilder
Tilpass annonsens fargepalett til bilder eller logoer. Bruk brukervennlige farger for bakgrunner og skrifter, og om mulig gjennomsiktige bilder i PNG-format.

8. Balanser tekst og bilder
Dra nytte av både tekst og bilder for å formidle et budskap på en visuelt harmonisk måte.

9. Relevant destinasjonsside
Send brukerne til den mest relevante destinasjonssiden der produktet eller tjenesten er beskrevet i detalj. Husk å tilpasse annonsens budskap og utseende til destinasjonssiden.

10. Kast ut et bredt nett
Opprett annonser i alle standardstørrelser eller -formater (inkludert tekstannonser) for å sikre at de når ut til alle deler av Google displaynettverk som gir gode resultater.

Hvis du vil vite mer om hvordan du kan utforme gode direkte-respons annonser kan du laste ned hele presentasjonen her.

Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger! Send oss en e-post på better-ads@google.com og fortell oss om dette var nyttig eller hvordan vi kan gjøre forbedringer


Skrevet av:   Marc Verhees, Senior OMS Display Insights Specialist
Publisert av: Mi Tu Le